Seroquel hjälp!

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderatorer: Moderator2, Admin1, Moderator1

Inläggav Pippi » lör 01 nov, 2008 00:36

Maran skrev:Hej Pippi :wink:
Var det mig Du syftade på,eller??
Här är iaf en länk där jag beskriver lite vad jag fått för problem efter att ätit Seroquel. :(
viewtopic.php?p=127232#p127232
Har skrivit flera inlägg men har inte kunnat hitta dem.Kanske om du söker i Forumet så kanske du kan htta flera inlägg om detta.

Om du frågar mig,tycker jag iaf inte att du ska höja dosen när du får problem med denna medicin.Och så kanske du ska trappa ned långsam.För det gjorde nog inte jag.Tog en dos,tror det var 100g morgon och kväll.
Har fortfarande problem efter att ha sluta med Seoquel,4 år sedan är det nu.Hade problem med väldiga spänningar i huvudet innan jag tog Seoquel.Men efter jag tagit Seroquel har jag problem i exakt hela kroppen.Musklerna låser sig,rycker till mycket,coh så ofrivilliga rörelser och att musklerna bara släpper och rör sig av sig självt.Vet inte om den kroniska sömnbristen jag har också gör sitt.Men det är helt klart att jag fått problem av Seroquel,ingen tvekan om saken :!:
Har varit till neurolog och h*n sa att detta var något som bara psykiatriker kunde,om man har problem med Dopamin regleringen,som man kan kan få efter neuroleptika.Men det verkar inte finnas någon medicin som kan direkt hjälpa mot detta.Brukar också bli väldigt yr och illamående sv att muslkerna håller på som dem gör.Och kan ha svårt att greppa saker med händerna.Blir väldigt utittad när jag tar mig ut och inte kan hålla detta i shack.Har dessutom blivit sämre psykiskt.Detta är otroligt jobbigt. När man typ plötslgt börjar "dansa samba"vet låter jätte knäppt,men det är så det blev.överkroppen snurra runt lite av sig självt och höfterna,underkroppen med.
Men vissa mår bra av Seroquel,men jag tillhör inte dem.Alla reagerar olika.Så är det bara.

Hej Maran!
Roligt att se dig!
Jo det var dig jag tänkte på, tyckte mig kunna minnas att du hade pratat om Seroquel och hemska biverkningar.
Fast jag var väl tillräckligt diskret hoppas jag? 8)

Kram på dig :hjärta
Första utgåva med tryckfel
Användarvisningsbild
Pippi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Nissegossen » lör 01 nov, 2008 03:34

/Sofie skrev:Seroquel, jo jag har också skrivit och klagat här angående den medicinen, som blev det neuroleptika som ersatte Haldol för min del.

Jag är numera övertygad om att i mitt fall uppstod tecken till tardiv dyskinesi som en reaktion på utsättningen av Haldol. En form av abstinens, faktiskt.

Det är också tydligt att stelhet i muskler, myrkrypningar, tungsveda, smärta från käklederna till viss del är neuroleptikaberoende, men som också har sina naturliga orsaker i stress, vantrivsel, och felaktiga arbetsställningar och dålig hållning.

För mig var ändå sjukgymnastiken avgörande. Men det tar tid innan man hittar en bra sjukgymnast som ser helheten, muskler, skelett, hållning och inte avfärdar mig som psykiskt skör och enbart tar upp den psykosomatiska delen.

Jag har även i akuta lägen tagit låga doser Akineton. Det hjälpte för en period. Tyckte att det var jobbiga biverkningar, mådde illa och fick en överdriven synskärpa. I kombination med alkohol är Akineton visserligen extra avslappnande, men farligt, förvrängd synuppfattning kan lätt överleda till synhallucinationer. Inte att rekommendera.

Som så mycket annat här i livet så handlar det om att vänja sig. Vi åldras varje dag. Om det inte är tardiv dyskinesi så är det inte någon idé att oroa sig. Om det är tardiv dyskinesi så finns det ännu mindre anledning att oroa sig. Tardiv dyskinesi är irreversibelt - oåterkalleligt. Förmodligen är det så att ju mer jag åldras desto mer kommer jag vänja mig vid min kropp och mitt nervsystem.

Avvärjande mot muskelstelhet och ryckningar är även motion. Nya intryck, frisk luft. Också avledande är att pyssla med något man tycker om. Att vara närvarande.

/Sofie

Jag ser ingen fara i att använda Akineton, såvida du inte överdoserar den.
Inte ens om du tar alkohol!
Den medicinen får mig att gå runt och fortsätta att leva.
Det är riktigt som du påpekar, att den sätter sig på synen, så att man kan behöva läsglasögon!

Detta, för att Akineton är muskel avslappnande och det påverkar Ackomodations förmågan. Dvs linsens förtjockning för seende på nära håll! Det för att vid intagande av Akineton, så orkar inte ögats muskler dra ihop sig utan är i viloläge. Det avslappnade tillståndet är ögats viloläge som du har när du sover.

De sex par muskler som sitter runt linsen gör att linsen ställer in sig på seende på långt håll, för de orkar inte förtjocka linsen pga av muskelavslappningen.
Det är ett naturligt fenomen egentligen och brukar då uppträda i 40-45 års åldern! Har behövt läsglasögon sedan 25 års åldern.

Akineton är en må bra medicin!

Den verkar på en timme efter att du har inmundigat den och det märks på känslan i kroppen, i stort sett på studs efter en timme och man känner direkt när den har börjat verka! Det är en otroligt skön känsla av välbefinnande och det känns i musklerna. Det välbefinnandet gör att jag fortsätter ta antipsykotika...
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
nissegossen@hotmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Adebisi » lör 01 nov, 2008 17:55

Nissegossen skrev:
/Sofie skrev:Seroquel, jo jag har också skrivit och klagat här angående den medicinen, som blev det neuroleptika som ersatte Haldol för min del.

Jag är numera övertygad om att i mitt fall uppstod tecken till tardiv dyskinesi som en reaktion på utsättningen av Haldol. En form av abstinens, faktiskt.

Det är också tydligt att stelhet i muskler, myrkrypningar, tungsveda, smärta från käklederna till viss del är neuroleptikaberoende, men som också har sina naturliga orsaker i stress, vantrivsel, och felaktiga arbetsställningar och dålig hållning.

För mig var ändå sjukgymnastiken avgörande. Men det tar tid innan man hittar en bra sjukgymnast som ser helheten, muskler, skelett, hållning och inte avfärdar mig som psykiskt skör och enbart tar upp den psykosomatiska delen.

Jag har även i akuta lägen tagit låga doser Akineton. Det hjälpte för en period. Tyckte att det var jobbiga biverkningar, mådde illa och fick en överdriven synskärpa. I kombination med alkohol är Akineton visserligen extra avslappnande, men farligt, förvrängd synuppfattning kan lätt överleda till synhallucinationer. Inte att rekommendera.

Som så mycket annat här i livet så handlar det om att vänja sig. Vi åldras varje dag. Om det inte är tardiv dyskinesi så är det inte någon idé att oroa sig. Om det är tardiv dyskinesi så finns det ännu mindre anledning att oroa sig. Tardiv dyskinesi är irreversibelt - oåterkalleligt. Förmodligen är det så att ju mer jag åldras desto mer kommer jag vänja mig vid min kropp och mitt nervsystem.

Avvärjande mot muskelstelhet och ryckningar är även motion. Nya intryck, frisk luft. Också avledande är att pyssla med något man tycker om. Att vara närvarande.

/Sofie

Jag ser ingen fara i att använda Akineton, såvida du inte överdoserar den.
Inte ens om du tar alkohol!
Den medicinen får mig att gå runt och fortsätta att leva.
Det är riktigt som du påpekar, att den sätter sig på synen, så att man kan behöva läsglasögon!

Detta, för att Akineton är muskel avslappnande och det påverkar Ackomodations förmågan. Dvs linsens förtjockning för seende på nära håll! Det för att vid intagande av Akineton, så orkar inte ögats muskler dra ihop sig utan är i viloläge. Det avslappnade tillståndet är ögats viloläge som du har när du sover.

De sex par muskler som sitter runt linsen gör att linsen ställer in sig på seende på långt håll, för de orkar inte förtjocka linsen pga av muskelavslappningen.
Det är ett naturligt fenomen egentligen och brukar då uppträda i 40-45 års åldern! Har behövt läsglasögon sedan 25 års åldern.

Akineton är en må bra medicin!

Den verkar på en timme efter att du har inmundigat den och det märks på känslan i kroppen, i stort sett på studs efter en timme och man känner direkt när den har börjat verka! Det är en otroligt skön känsla av välbefinnande och det känns i musklerna. Det välbefinnandet gör att jag fortsätter ta antipsykotika...

Kan man flumma på det? 8)
Adebisi

Inläggav Geta » lör 01 nov, 2008 17:57

Att simma i badhuset kan ge samma avslappning som
Akineton tror jag.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Nissegossen » lör 01 nov, 2008 18:09

"Kan man flumma på det?"

Då kan du lika gärna köpa en biljett till Flumride på Liseberg! :lol:

Du blir bara skönt avslappnad i musklerna. Skulle du överdosera, så är det mycket obehagligt.
En adekvat dagsdos skapar lugn i kroppen och man mår bättre på medicinen än utan medicin mot biverkningarna... :wink:

Varför flumma? :roll:
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
nissegossen@hotmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Admin1 » lör 01 nov, 2008 18:26

Gothia skrev:Tack Libellule :)

Admin1 tack för svar. Jag har varit sjuk i snart 6år och jag minns inte riktigt hur länge jag totalt ätit psykosmedicin. Längst tid var nog iallafall med zyprexa. Just de här symtomen som brännande tunga stickningar och stelt sammanbitet ansikte,sluddrigt eller ansträngt tal,gäspningar,käken sidledes.
De började dagen efter 50mg dosen av seroquel runt eftermiddagen. Innan så har det varit lugnt förutom att jag har en krampaktig smärtande högerarm och det har jag upplevt hela dagen idag. jag försöker vila armen så att det inte gör så ont. Den smärtan började lite till och från för kanske 2-3månader sedan. Det gör mig också orolig. jag vet varken ut eller in och försöker tänka rationellt kring det här. Sedan när jag tar en tablett seroquel på kvällen så försvinner det mesta av "tung,käke"besvären och kommer tillbaka på eftermiddagen dagen efter igen och blir värre. sedan upprepas proceduren. så har det varit senaste 7 dagarna.

De här symtomen började som sagt dagen efter första seroquel och innan den dagen hade jag varit utan zeldox i kanske 1,5 månader. Så då är det kanske inte tardiv dyskinesi eftersom det ska komma ungefär en vecka efter upphörande av dos? fast iofs så upplevde jag klåda av zeldox ungefär 3-4veckor efter att jag slutat med medicinen. Så det kanske tog lite tid innan det var ur systemet?

Hursomhelst så testar jag utan medicin tills nästa vecka för att se vad som händer och tar bara lite stesolid vid sänggåendet. Hoppas det räcker och att jag inte får den här dödsångestpaniken igen.

Mitt största problem är hur jag ska lösa det här med dödsångesten samt "de utstötande ljuden" på nätterna.

Man måste kanske acceptera det här? Det verkar inte finnas någon annan utväg. :(

Jag vet ju inte om jag har tardiv dyskinesi men kanske pyramidala symtom? jag vet inte riktigt skillnaden, ej heller hur allvarligt det är.
Man kanske ska testa leponex? Men är skadan så att säga redan skedd?

Jag har svårt att tro att en väldigt låg dos Seroquel kan framkalla tardiv dyskinesi eller ens extrapyramidala biverkningar, eftersom det är biverkningar som Seroquel sällan orsakar ens i betydligt högre doser än vad du använder. Den har den profilen. Jag tycker att du lugnt kan fortsätta med Seroquel och sluta oroa dig över det.
Risken var nog betydligt större med de preparat du tidigare har använt.
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Nissegossen » lör 01 nov, 2008 18:29

Geta skrev:Att simma i badhuset kan ge samma avslappning som
Akineton tror jag.

Ja, det tror jag kan stämma, verkan av akineton tror jag är som motion! Det ger samma verkan som naturliga endorfiner! Det skapar en harmoni efter att ha tagit dem. Det är precis som en låg dos av ett naturligt ursprung...
nissegossen@hotmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Adebisi » lör 01 nov, 2008 18:57

Admin1 skrev:
Gothia skrev:Tack Libellule :)

Admin1 tack för svar. Jag har varit sjuk i snart 6år och jag minns inte riktigt hur länge jag totalt ätit psykosmedicin. Längst tid var nog iallafall med zyprexa. Just de här symtomen som brännande tunga stickningar och stelt sammanbitet ansikte,sluddrigt eller ansträngt tal,gäspningar,käken sidledes.
De började dagen efter 50mg dosen av seroquel runt eftermiddagen. Innan så har det varit lugnt förutom att jag har en krampaktig smärtande högerarm och det har jag upplevt hela dagen idag. jag försöker vila armen så att det inte gör så ont. Den smärtan började lite till och från för kanske 2-3månader sedan. Det gör mig också orolig. jag vet varken ut eller in och försöker tänka rationellt kring det här. Sedan när jag tar en tablett seroquel på kvällen så försvinner det mesta av "tung,käke"besvären och kommer tillbaka på eftermiddagen dagen efter igen och blir värre. sedan upprepas proceduren. så har det varit senaste 7 dagarna.

De här symtomen började som sagt dagen efter första seroquel och innan den dagen hade jag varit utan zeldox i kanske 1,5 månader. Så då är det kanske inte tardiv dyskinesi eftersom det ska komma ungefär en vecka efter upphörande av dos? fast iofs så upplevde jag klåda av zeldox ungefär 3-4veckor efter att jag slutat med medicinen. Så det kanske tog lite tid innan det var ur systemet?

Hursomhelst så testar jag utan medicin tills nästa vecka för att se vad som händer och tar bara lite stesolid vid sänggåendet. Hoppas det räcker och att jag inte får den här dödsångestpaniken igen.

Mitt största problem är hur jag ska lösa det här med dödsångesten samt "de utstötande ljuden" på nätterna.

Man måste kanske acceptera det här? Det verkar inte finnas någon annan utväg. :(

Jag vet ju inte om jag har tardiv dyskinesi men kanske pyramidala symtom? jag vet inte riktigt skillnaden, ej heller hur allvarligt det är.
Man kanske ska testa leponex? Men är skadan så att säga redan skedd?

Jag har svårt att tro att en väldigt låg dos Seroquel kan framkalla tardiv dyskinesi eller ens extrapyramidala biverkningar, eftersom det är biverkningar som Seroquel sällan orsakar ens i betydligt högre doser än vad du använder. Den har den profilen. Jag tycker att du lugnt kan fortsätta med Seroquel och sluta oroa dig över det.
Risken var nog betydligt större med de preparat du tidigare har använt.

Yo Man! Kan man flumma på Seroquel då? :)
Adebisi

Inläggav Inwatto » lör 01 nov, 2008 19:02

Adebisi skrev:Yo Man! Kan man flumma på Seroquel då? :)

Ah, hela vitsen med neuroleptika, som Seroquel, är ju att man ska kunna vara kvar i verkligheten så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
Inwatto
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav Isa-Alise » lör 01 nov, 2008 19:02

Snarare komma ned till jorden igen efter du har flummat... man blir väldigt trött av Seroquel... men varför ska du flumma? Har du inget bättre att göra...

Mitt tips till dig om du vill ha upplevelser är att börja klättra berg eller vandra i fjällen... det ger en kick!
Alla gör så gott de kan... även du... lita på dig själv... du duger som du är... du är älskad av Gud... alla vi människor behövs... och meningen med livet är att bry oss om varandra...
Användarvisningsbild
Isa-Alise
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Isa-Alise » lör 01 nov, 2008 19:09

Åk skidor, paddla, klättra i berg, turista runtomkring i världen, rid ut på turridning, träna upp en unghäst, tävla i simning eller någon annan sport, ta dykarcertifikat, lär dig köra motorcykel... det finns massor av naturliga sätt att få en kick!
Alla gör så gott de kan... även du... lita på dig själv... du duger som du är... du är älskad av Gud... alla vi människor behövs... och meningen med livet är att bry oss om varandra...
Användarvisningsbild
Isa-Alise
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Adebisi » lör 01 nov, 2008 19:45

Gin Fizz... 8)
Adebisi

Inläggav Räven » lör 01 nov, 2008 19:49

jag har nämnt det innan.....dom 2 första veckorna jag hade seroquel så kände jag mig flummig men det går över och man känner sig bara trött
Användarvisningsbild
Räven
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Föregående

Återgå till Om läkemedel

Hem