Aerobisk motion är motion, som ger flås

En metaanalys gav tydliga bevis för att motion har en central roll för att minska psykiska symptom vid depression och schizofreni.

Motion bör vara en central behandling av psykiska sjukdomar.

Doseringen är moderat-intensitet aerobisk motion 2 - 3 gånger i veckan i totalt 150 minuter, som minskar depression och schizofrenisymptom.

Vid schizofreniliknande sjukdomar förbättras också kognition och kardiovaskulär sjukdom.

Att kombinera aerobisk motion med styrketräning kan också ge ytterligare förbättring.

Läs mer hos Psych Congress Network.

Anders Hansen, överläkare i psykiatri

Fysisk aktivitet fungerar som antidepressiva mediciner. Det hävdar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken Hjärnstark, som föreläste under psykiatriveckan i Norrbotten.

– Vi blir mer koncentrerade, vi minns bättre, blir mer kreativa och tål stress bättre. Fysisk aktivitet är verkligen en dundermedicin för hjärnan. Det är som en mental uppgradering, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Läs mer hos SVT Nyheter Norrbotten.

Sheedo

Självskadechatten är en stödchatt som riktar sig till personer som är drabbade av självskadebeteende och/eller ätstörningar samt närstående.

Chatten har nu varit igång i sex månader och har fått goda resultat.

Totalt har 547 samtal om självskadebeteende genomförts, och 187 samtal om ätstörningar.

95% upplever att de blir lyssnade på och tycker att det hjälper att prata med oss.

Från och med nu är Självskadechatten öppen tisdag, torsdag, lördag och söndag klockan 20-22.

Chatten finns här.

Läs mer hos Svensk Psykiatri.

Handbok för livskämpar är en unik, lättillgänglig och handfast vägledning för personer som mår dåligt och plågas av tankar på självmord.

Boken är skriven av tre författare som tillsammans har både mångårig professionell erfarenhet av arbete med suicidprevention, men också per­sonlig erfarenhet av att ha levt med självmords­tankar och självmordsförsök.

Handbok för livskämpar är den bok de själva önskar hade funnits när de mådde som värst.

Boken släpps på Internationella suicidpreventiva dagen den 10 september.

Läs mer hos myNEWSdesk.

 

Otsuka

Läkemedelsföretaget Otsuka ligger bakom testet

Ett enkelt frågetest med 6 frågor kan förutse återfall i psykos med 77 % säkerhet och då skall man svarat ja på minst 3 av de 6 frågorna för att få medel till hög risk för psykos.

Frågorna handlar om ångest och socialisolering. Testet kallas för RASP Screener

Testet frågar om ångest och nervositet, rastlös och spänd, arg och irriterad, undviker andra, sömnbrist och något upprörande har inträffat.

Läs mer i OpenMinds.

Personer med schizofreni sägs själv upptäcka psykos i 70 % av fallen, men anhöriga 93 %. Så anhöriga är bättre än detta test. Det finns ett test tidigare, som heter Birchwoods Warning Scale, som finns på sajten. Det har 8 frågor varav 3 förekommer i RASP Screener.

Det som började som sökande efter ljus slutade i kompakt mörker.

Under många år praktiserade Peter Bengtsson olika tekniker inom New age, men det var först när han fann Jesus som han upplevde friden han längtat efter.

Läs mer i Dagen.

musslor

Musslor och kalkon innehåller taurin

En studie av undersökningar på tillägg av vissa näringsämnen vid första psykosen kom fram till:

Aminosyran taurin (4 g per dag) minskade psykossymptom inom 12 veckor. Taurin finns i musslor och kalkon.

Antioxidantia, som N-Acetylcystein och vitamin C kan kanske ha effekt och särskilt vid hög oxidativ stress.

För omega-3 var resultaten motsägande.

Forskarna planerar en studie där alla ämnen med effekt skall ingå i samma tablett.

Läs mer hos ScienceDaily.

Maj-Lis Hellenius

Professor Mai-Lis Hellénius med inriktning på livsstil

I dag är halva Sveriges befolkning fet eller överviktig.

Många vill gå ner i vikt, men det är individuellt vad som fungerar.

Det gäller att hitta en metod som går att leva med.

– Även små förändringar kan ge stora hälsovinster, säger professor Mai-Lis Hellénius.

Läs mer i Dagens Nyheter.

75 % med schizofreni hör röster, men oftast inte alltid

Mot röster rekommenderas: Distraktion, angripa rösterna, passivt acceptera, mindfulness, vara selektiv (du säger åt negativa röster att försvinna) och avatarterapi.

Mot vanföreställningar: Distraktion, be om hjälp, kontrollera din omgivning, religion, meditation och motion.

Läs mer hos Everyday Health.