Sök efter typ av självhjälp

Aerobisk motion är motion, som ger flås

En metaanalys gav tydliga bevis för att motion har en central roll för att minska psykiska symptom vid depression och schizofreni.

Motion bör vara en central behandling av psykiska sjukdomar.

Doseringen är moderat-intensitet aerobisk motion 2 - 3 gånger i veckan i totalt 150 minuter, som minskar depression och schizofrenisymptom.

Vid schizofreniliknande sjukdomar förbättras också kognition och kardiovaskulär sjukdom.

Att kombinera aerobisk motion med styrketräning kan också ge ytterligare förbättring.

Läs mer hos Psych Congress Network.

Anders Hansen, överläkare i psykiatri

Fysisk aktivitet fungerar som antidepressiva mediciner. Det hävdar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken Hjärnstark, som föreläste under psykiatriveckan i Norrbotten.

– Vi blir mer koncentrerade, vi minns bättre, blir mer kreativa och tål stress bättre. Fysisk aktivitet är verkligen en dundermedicin för hjärnan. Det är som en mental uppgradering, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Läs mer hos SVT Nyheter Norrbotten.

Det som började som sökande efter ljus slutade i kompakt mörker.

Under många år praktiserade Peter Bengtsson olika tekniker inom New age, men det var först när han fann Jesus som han upplevde friden han längtat efter.

Läs mer i Dagen.

Handbok för livskämpar är en unik, lättillgänglig och handfast vägledning för personer som mår dåligt och plågas av tankar på självmord.

Boken är skriven av tre författare som tillsammans har både mångårig professionell erfarenhet av arbete med suicidprevention, men också per­sonlig erfarenhet av att ha levt med självmords­tankar och självmordsförsök.

Handbok för livskämpar är den bok de själva önskar hade funnits när de mådde som värst.

Boken släpps på Internationella suicidpreventiva dagen den 10 september.

Läs mer hos myNEWSdesk.

 

Maj-Lis Hellenius

Professor Mai-Lis Hellénius med inriktning på livsstil

I dag är halva Sveriges befolkning fet eller överviktig.

Många vill gå ner i vikt, men det är individuellt vad som fungerar.

Det gäller att hitta en metod som går att leva med.

– Även små förändringar kan ge stora hälsovinster, säger professor Mai-Lis Hellénius.

Läs mer i Dagens Nyheter.