Sök efter typ av självhjälp

körsång

Deltagande i en sångkör gav förbättrad psykisk hälsa, välbefinnande och sociala kontakter samt också positiva förändringar i själv- och socialidentitet, ökad empowerment och kontakter med andra.

Läs mer hos The Mental Elf.

Evah Åberg

Evah Åberg skriver bland annat om egna erfarenheter av psykisk ohälsa på sin blogg.

Att vara anhörig till någon som mår väldigt dåligt kan vara svårt.

Evah Åberg, 26, har själv erfarenheter av psykisk ohälsa – och delar med sig av råd till anhöriga på sin blogg.

– Ensam är inte alltid stark och för att bli frisk är det viktigt att ha stöd och få förståelse från sina nära och kära, säger hon.

Läs mer i Expressen. Tack Nissegossen för tipset!

Jimmie Trevett

Jimmie Trevett, RSMH. Siktar på julvärd på SVT?

Jag vill önska alla i RSMH och våra samarbetspartners en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Under jul och nyår får ni gärna tänka lite extra på er RSMH-kompis och slå en signal med en julhälsning.

Det uppskattas alltid!

Ett annat tips är att besöka en lokalförening. I min lokalförening har vi öppet på julafton med gratis julmat och jag tänker besöka den under kvällen för att träffa mina RSMH-kompisar.

Läs mer i RSMHBloggen.

våg

Stå mycket för att gå ner i vikt och ej sitta eller ligga

Forskare vid Sahlgrenska Akademin i Göteborg har upptäckt att människokroppen tycks ha en inbyggd våg som reglerar kroppsvikt och fettmassa.

Det är tidigare känt att för mycket sittande kan leda till fetma och ohälsa – med den här teorin så finns det en förklaring till varför.

I sittande ställning ger den inbyggda vågen helt enkelt fel utslag.

Kroppen tror att den väger mindre än vad den gör.

Läs mer hos SVT Nyheter Väst.

korn

Det behövs inga dyra tillskott för att hålla sig frisk.

Forskare vid Lunds universitet har funnit att 4 svenska vanliga matvaror kan ge snabba hälsovinster.

Exempelvis bättre minne.

Men enligt färsk forskning från Centrum för Preventiv Livsmedelsforskning kan du minska risken för diabetes typ 2 och förbättra ditt minne och om du äter mat med speciella fibrer och nyttiga fetter. Detta finns främst i: Korn, Råg, Bär och Fisk.

Läs mer hos Land. Tack vnv för tipset!