Sök efter typ av självhjälp

Helena Isaksson

Helena Isaksson vågar skriva iaf

Människan är rastlös. Hennes kamp och behov av rollen är kristallklar.

Hon känner sig skör men vill ändå integrera i tjoandet med de andra aktörerna.

Om hon bara visste hur det skulle bli. Klarar hon det eller inte? Hon lyfter sitt huvud och tar sats.

Nu gör hon det. Hon kastar sig ut i verkligheten. Nyfikenheten driver henne.

Hon vill inte missa tillfället. Fast det är ju så skört. En sån kamp. Det tar på att integrera.

Läs mer hos RSMHBloggen.

Khai Chau

Khai Chau är karateexpert, bowlare och RSMH:are

Inom den österländska filosofin, betonar man mycket vikten av andningen/att andas. Det tillhör, logiskt nog, det mest grundläggande som finns. När man inte andas, så dör man! 

Fysiologiskt fungerar det så att när man är spänd, så ”glömmer” man också att andas, vilket blir mycket lidande för hela kroppen.

En gyllene regel mot detta är att kommendera sig själv/påminna dig själv att verkligen ANDAS och bara koncentrera dig på det, även om det bara är för en kort sekund. Detta ger dig tillbaka medvetenheten, självkontrollkänslan.

Läs mer i RSMHBloggen.

pizza

Hämtpizza bra för vissa diabetiker

Två personer kan få helt olika blodsockernivåer efter att ha ätit samma typ av mat. Men en ny metod att skräddarsy dieter kan ge bättre blodsockerkontroll, visar en studie.

Det fanns mat som var dålig för de flesta, till exempel kakor och pasta med tomatsås.

För de flesta var quinoasallad och lax bra. Men till exempel pizza kunde vara bra för somliga medan dålig för andra.

Läs mer i Dagens Medicin.

Videon Hur göra 4-7-8 andningsövningen

Sömnproblem? Då borde du testa den här enkla andningstekniken som hjälper dig att somna på bara 60 sekunder

– Det är en naturlig bedövning för nervsystemet, säger läkaren Andrew Weill.

Läs mer i Aftonbladet. Tack Nissegossen för tipset!

Viskas självhjälp om Sömnproblem.

motion

 

Personer med övervikt eller fetma rekommenderas aerob aktivitet och kostråd för att gå ner minst 5 procent i vikt.

Vältränade överviktiga har mindre risk att drabbas av förtida död än otränade normalviktiga.

Läs mer i Läkartidningen

Regelbunden motion förbättrar livskvalitet, kognition, stämningsläge och fysisk kapacitet och minskar risken för många sjukdomar och förtida död.

Fysisk aktivitet och träning påverkar proteiner och genaktivitet genom olika signalmekanismer, däribland epigenetiska förändringar.

Det biologiska svaret på träning kan skilja sig påtagligt mellan olika individer, till stor del på grund av genetiska olikheter.

Regelbunden aerob motion (uthållighets- eller konditionsträning) förbättrar hjärtats funktion och sänker blodtrycket.

Regelbunden motion leder till bättre bibehållande av muskelmassa och muskelfunktion och kan förbättra hjärnhälsa och hjärnfunktion, t ex exekutiva funktioner och minne.

Läs mer i Läkartidningen.

Fler artiklar om motion finns i samma nummer av Läkartidningen.