Sök efter typ av självhjälp

jogging

Jogging - en flyktreaktion undan rädsla?

Vi får allt fler vetenskapliga bevis för att fysisk aktivitet förebygger många folksjukdomar, som till exempel diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

Men bevisen ökar också för att motion är bra för hjärnan.

Docent Örjan Ekblom håller på med studier hur fysisk aktivitet kan påverka depression och psykos.

Läs mer hos Sveriges Radio.

Khai Chau

Khai Chau från Eskilstuna - vi får för mycket intryck

Kände ni till ett annat dolt handikapp, som många med psykisk ohälsa drabbas av, är förmågan att ta in alla detaljer på en och samma gång?

Vi går omkring varje dag med, bildligt talat, förstoringsglas och betraktar världen genom den. 

Detta kombinerat med ett orubbligt minne för allt det negativa, som hänt oss… då förstår ni kanske lite grann, hur handikappade vi blir?

Läs mer i RSMHBloggen.

Khai Chau

Khai Chau är karateexpert, bowlare och RSMH:are

Inom den österländska filosofin, betonar man mycket vikten av andningen/att andas. Det tillhör, logiskt nog, det mest grundläggande som finns. När man inte andas, så dör man! 

Fysiologiskt fungerar det så att när man är spänd, så ”glömmer” man också att andas, vilket blir mycket lidande för hela kroppen.

En gyllene regel mot detta är att kommendera sig själv/påminna dig själv att verkligen ANDAS och bara koncentrera dig på det, även om det bara är för en kort sekund. Detta ger dig tillbaka medvetenheten, självkontrollkänslan.

Läs mer i RSMHBloggen.

Helena Isaksson

Helena Isaksson vågar skriva iaf

Människan är rastlös. Hennes kamp och behov av rollen är kristallklar.

Hon känner sig skör men vill ändå integrera i tjoandet med de andra aktörerna.

Om hon bara visste hur det skulle bli. Klarar hon det eller inte? Hon lyfter sitt huvud och tar sats.

Nu gör hon det. Hon kastar sig ut i verkligheten. Nyfikenheten driver henne.

Hon vill inte missa tillfället. Fast det är ju så skört. En sån kamp. Det tar på att integrera.

Läs mer hos RSMHBloggen.

Videon Hur göra 4-7-8 andningsövningen

Sömnproblem? Då borde du testa den här enkla andningstekniken som hjälper dig att somna på bara 60 sekunder

– Det är en naturlig bedövning för nervsystemet, säger läkaren Andrew Weill.

Läs mer i Aftonbladet. Tack Nissegossen för tipset!

Viskas självhjälp om Sömnproblem.