Sök efter typ av självhjälp

Anders Hansen, överläkare i psykiatri

Fysisk aktivitet fungerar som antidepressiva mediciner. Det hävdar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till boken Hjärnstark, som föreläste under psykiatriveckan i Norrbotten.

– Vi blir mer koncentrerade, vi minns bättre, blir mer kreativa och tål stress bättre. Fysisk aktivitet är verkligen en dundermedicin för hjärnan. Det är som en mental uppgradering, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Läs mer hos SVT Nyheter Norrbotten.

Nu uppdaterad ny upplaga!

Handbok för livskämpar är en unik, lättillgänglig och handfast vägledning för personer som mår dåligt och plågas av tankar på självmord.

Boken är skriven av tre författare som tillsammans har både mångårig professionell erfarenhet av arbete med suicidprevention, men också per­sonlig erfarenhet av att ha levt med självmords­tankar och självmordsförsök.

Handbok för livskämpar är den bok de själva önskar hade funnits när de mådde som värst.

Boken släpps på Internationella suicidpreventiva dagen den 10 september.

Läs mer hos myNEWSdesk.

Maj-Lis Hellenius

Professor Mai-Lis Hellénius med inriktning på livsstil

I dag är halva Sveriges befolkning fet eller överviktig.

Många vill gå ner i vikt, men det är individuellt vad som fungerar.

Det gäller att hitta en metod som går att leva med.

– Även små förändringar kan ge stora hälsovinster, säger professor Mai-Lis Hellénius.

Läs mer i Dagens Nyheter.

Det som började som sökande efter ljus slutade i kompakt mörker.

Under många år praktiserade Peter Bengtsson olika tekniker inom New age, men det var först när han fann Jesus som han upplevde friden han längtat efter.

Läs mer i Dagen.

Sheedo

Självskadechatten är en stödchatt som riktar sig till personer som är drabbade av självskadebeteende och/eller ätstörningar samt närstående.

Chatten har nu varit igång i sex månader och har fått goda resultat.

Totalt har 547 samtal om självskadebeteende genomförts, och 187 samtal om ätstörningar.

95% upplever att de blir lyssnade på och tycker att det hjälper att prata med oss.

Från och med nu är Självskadechatten öppen tisdag, torsdag, lördag och söndag klockan 20-22.

Chatten finns här.

Läs mer hos Svensk Psykiatri.