Sök efter typ av självhjälp

Eftersom de som tar kontakt med Självmordslinjen är anonyma går det inte att avgöra om volontärerna har lyckats förhindra att någon tagit sitt liv.

– Men vi får ofta återkopplingar där folk säger att ”Jag tog inte mitt liv, utan sökte hjälp i stället.”

Min bild är att självmordslinjen gör stor nytta, säger Johanna Nordin.

Läs mer hos Dagens Nyheter.

Motiverande samtal fungerar väl för att förmå personer som överväger att ta sitt liv att söka hjälp.

Det visar erfarenheterna från en självmordslinje där volontärer svarar i telefon och chattar.

DN har talat med volontären Emma Braconier.

Läs mer hos Dagens Nyheter.

jogging

Jogging - en flyktreaktion undan rädsla?

Vi får allt fler vetenskapliga bevis för att fysisk aktivitet förebygger många folksjukdomar, som till exempel diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

Men bevisen ökar också för att motion är bra för hjärnan.

Docent Örjan Ekblom håller på med studier hur fysisk aktivitet kan påverka depression och psykos.

Läs mer hos Sveriges Radio.

Khai Chau är karateexpert, bowlare och RSMH:are

Inom den österländska filosofin, betonar man mycket vikten av andningen/att andas. Det tillhör, logiskt nog, det mest grundläggande som finns. När man inte andas, så dör man! 

Fysiologiskt fungerar det så att när man är spänd, så ”glömmer” man också att andas, vilket blir mycket lidande för hela kroppen.

En gyllene regel mot detta är att kommendera sig själv/påminna dig själv att verkligen ANDAS och bara koncentrera dig på det, även om det bara är för en kort sekund. Detta ger dig tillbaka medvetenheten, självkontrollkänslan.

Läs mer i RSMHBloggen.

Khai Chau från Eskilstuna - vi får för mycket intryck

Kände ni till ett annat dolt handikapp, som många med psykisk ohälsa drabbas av, är förmågan att ta in alla detaljer på en och samma gång?

Vi går omkring varje dag med, bildligt talat, förstoringsglas och betraktar världen genom den. 

Detta kombinerat med ett orubbligt minne för allt det negativa, som hänt oss… då förstår ni kanske lite grann, hur handikappade vi blir?

Läs mer i RSMHBloggen.

Videon Hur göra 4-7-8 andningsövningen

Sömnproblem? Då borde du testa den här enkla andningstekniken som hjälper dig att somna på bara 60 sekunder

– Det är en naturlig bedövning för nervsystemet, säger läkaren Andrew Weill.

Läs mer i Aftonbladet. Tack Nissegossen för tipset!

Viskas självhjälp om Sömnproblem.