Föreläsningar

• Fantasio
  • Fantasio Profilbild Författare till inlägg
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
24 mar 2009 20:11 #195430 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Föreläsningar
Mitt tal (ett första utkast)

Vem är jag?
XX år och industriarbetare. Har jobbat sedan 1986.

När insjuknade jag?
Svårt att svara på. Symptomen kom smygande och i samma takt förlorade jag mina intressen. Jag styrketränade, sprang i skogen, spelade innebandy, spelade fotboll och åkte motorcykel. Idag ligger alla de intressena på is, men jag kämpar för att återuppta dem.

När sökte jag vård första gången?
Tidigt XXXX. Jag visste att något var fel, trots min psykos och ringde sjukvården och bad om lugnande tabletter. Jag fick komma redan samma dag. Det slutade med att jag blev LPT:ad, inlagd på PIVA och insatt på Zyprexa.

Jag visste ju att jag behövde hjälp, annars hade jag aldrig ringt. Trots det saknade jag sjukdiomsinsikt. Jag tillbringade en månad på PIVA och avdelning 24 och skrevs ut med diagnosen psykos.

Sjukdomsinsikt
Jag ansåg mig inte som sjuk, trots mina symptom. Jag var universums mitt och allt kretsade kring mig. Det hela var konstigt nog bitvis spännande. Det var ju inte mig det var fel på, det var alla andra. Rösterna jag hörde projicerades in i mitt huvud av en världsomspännande organisation kallad Omnicron. De ville ha mig till agent i syfte att ta över jorden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
24 mar 2009 21:19 #195447 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Föreläsningar
Bra, men du vill kanske bygga ut med lite berättelse runt ikring de fakta du tar upp...

Det är fint att beskriva miljön, kanske lite om uppväxten, osv så att berättelsen tar mer tid...

Öva högt, och ta tid på hur lång tid det tar... kom ihåg att lämna en stund för frågor också...

Mer
25 mar 2009 14:18 #195536 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Föreläsningar
Du kan ju också ta upp om någon i din släkt har schziofreni eller bipolär sjukdom.

Du kan ju redogöra mer detaljerat om vården du fått. Vad i vården som varit bra och vad som har varit mindre bra. Om du har fått LPT kan du ju prata en del om det också.

Hur har stödet från anhöriga varit?

Du kan ju också ta upp som avslutning vad du visste och tyckte om schizofreni när du var frisk och vad du tycker nu. Hur din inställning har förändrats av dina egna erfarenheter.

Sidan laddades på: 0.425 sekunder