Föreläsningar

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
15 år 1 vecka sedan #193958 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Föreläsningar
Tack för bra svar. Isa-Alise: Får du ersättning för dina föreläsningar?
Mer
15 år 1 vecka sedan #193961 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Föreläsningar
Eftersom jag får lön från arbetet tar jag inget arvode, men om en annan verksamhet vill ha mig som föreläsare så får de betala ett arvode till min arbetsgivare...

Du kan gott ta ett arvode om du föreläser... det kan variera från 400 kr till ca 3000 kr, beroende på föreläsningens längd, och om man måste resa långt...
Mer
15 år 1 vecka sedan #193996 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Föreläsningar
Fråga hur länge du skall föreläsa först.

Ge en föreläsning om hur du har upplevt sjukdomen och vad du tycker om det.

Skriv gärna ner exakt vad du skall säga och öva mycket på att framföra det hela. Kolla att föredraget tar den tid som du blivit tilldelad.

Säg att de efteråt får komma med frågor.
Mer
15 år 1 vecka sedan #194014 av Geta
Svar från Geta i ämnet Föreläsningar
Det kan bli tråkigt om man inte tar med något
självupplevt. Det kan bli för neutralt.
Mer
15 år 6 dagar sedan #194443 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Föreläsningar
Det är nog en fördel att tala om sina egna upplevelser för de är lättare att komma ihåg än om man tar info från en bok. Information om schizofreni finns det hur mycket som helst om på nätet, men personliga upplevelser är inte lika vanliga. Upplevs nog som mer äkta och sanna av åhörarna.
Mer
15 år 6 dagar sedan #194446 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Föreläsningar
Admin1,

Tror jag med! När jag var nyligen insjuknat, tog överläkaren med mig till en föreläsningssal och bad mig sätta mig på en stol, där katedern i vanliga fall skulle ha funnits. Han frågade mig inte en gång utan bara tog mig från avdelningen.

Där, längst fram skulle jag berätta om mina upplevelser som nyligen insjuknad, jag hade inte en suck om vetande om detta i förväg och vet numera att jag kunde anmält överläkaren!
På den tiden hade man som patient stor respekt för överläkaren och man sade inte emot!

I alla fall där satt vitrockade läkarstuderande och salen var smock full och jag skulle berätta inför dem. Jag vet inte längre vad jag sade, men jag berättade nog så gott jag kunde om alla mina nojor, röster och allt annat som jag samlat under den korta tid som jag varit insjuknad.

Kändes fördjävligt då men skulle nog inte tveka idag att ställa upp för en mindre samling personer, låt oss säga tio-tolv stycken så att jag känner att jag behärskar de som kommit dit för att lyssna på mig!

Jag har i det sammanhanget lätt för att hantera och så att säga äga situationen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum