Skulle vi må bättre i en värld med mer medmänsklighet?

Mer
18 år 11 månader sedan #13421 av Isa-Alise
Vad är galenskap om inte:

krig, miljöförstöring, ojämlik fördelning av mat och resurser i världen, penninghets och ändlös focusering på nya prylar, mm...

Ändå ses sådant som en del av en "frisk" verklighet....

Tror att den känslighet man har som drabbad av psykisk ohälsa gör att man lättare kan se det "sjuka" i den yttre världen, och vilja göra något åt det.... när det sen är svårt... för att man ensam inte räcker till mår man dåligt och blir sjuk...

Kanske en lugnare livsstil med mer omsorg om varandra och vår lilla jord skulle göra att fler mådde bättre?...
Mer
18 år 11 månader sedan #13441 av Nissegossen
Den här världen är utav den ondes rike! Här råder kaos.

Empati är mycket underskattat, i krig är alla befäl tvingade att vara psykopater.

Jag tror att den som kallar sig "jag är den jag är" är kapitalist!

Jag tror att Jesu lära är revolutionär i sammanhanget. Glöm inte att i första kristna församlingen i Jerusalem, fungerade gemensamt ägande.

Detta gällde förstås de som valt det, ofta är det så att nästa generation inte omfattar detta. Således fungerar gemensamt ägande bara för de som valt det själva.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13453 av Nissegossen
I Irael så hdae de kibbutzer. Det gick bra ett tag, men felet de gjorde var att ge generationen efter, äganderätt i den gemensamma egendomen.

Hade de låtit bli att göra på det sättet, så hade det fungerat fortfarande. Nu var det så att kibbutzen betalade för utbildningen av ungdomarna. De ville sedan inte bo där.
De som inte hade valt utbildning utan stannade kvar och jobbade (de betalade faktiskt ubildningen) hade inte något att säga till om, de blev totalt överkörda och fick gå, för de var inte längre "Ekonomiska".

Felet är att det borde stått i stagarna; Att den som lämnar gemenskapen inte har någon äganderätt i den gemensamma egendomen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13463 av Nissegossen
Socialdemokrati av idag, står till höger om Moderaterna.

Det finns inget, eller mycket lite kvar av grundtanken i socialdemokratins ursprungliga tanke.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13469 av Geta
Till de flesta utbildningar måste man väl ta
studielån. Det fick iallafall jag göra.
Jag förstår inte resonemanget.
Mer
18 år 11 månader sedan #13473 av Isa-Alise

Nissegossen skrev: Den här världen är utav den ondes rike! Här råder kaos.

Empati är mycket underskattat, i krig är alla befäl tvingade att vara psykopater.

Jag tror att den som kallar sig "jag är den jag är" är kapitalist!

Jag tror att Jesu lära är revolutionär i sammanhanget. Glöm inte att i första kristna församlingen i Jerusalem, fungerade gemensamt ägande.

Detta gällde förstås de som valt det, ofta är det så att nästa generation inte omfattar detta. Således fungerar gemensamt ägande bara för de som valt det själva.


Men hur kan man skapa mer av det goda, medmänskliga här mitt ibland oss?