"Det som inte dödar dig gör dig starkare"

Mer
14 år 2 veckor sedan #285436 av Erica
stämmer det tycker ni?
Mer
14 år 2 veckor sedan #285439 av Saari
Ibland. Ofta tycker jag att det som "inte dödat mig" hänger kvar som en tung ryggsäck och gör att jag inte orkar lika mycket. Å andra sidan vore jag inte den person jag är utan mina upplevelser och erfarenheterna jag haft har också bidragit till att jag lyckats ta mig vidare.

Svår fråga.
Mer
14 år 2 veckor sedan #285451 av maktlös
Starkare på vilket sätt?

Har träffat människor som är krigsskadade, ibland även fysiskt. Tycker inte dem har blivit starkare på något sätt pga deras upplevelser.
Riktiga vrak, iaf dem jag träffat.
Mer
14 år 2 veckor sedan #285453 av Geta
Är det inte Nietszhe som har myntat det här ordspråket?
Är lite skeptisk till honom med hans "übermensch".
Mer
14 år 2 veckor sedan #285456 av Fantasio
Jag har läst "Also sprach Zarathustra". En helt obegriplig bok. Den gav mig inget.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 2 veckor sedan #285459 av Jocke
Energislösande är dödande i det långa loppet. Jag vill kanske ändra på det uttrycket att det man inte dör av gör en starkare, rent fysiskt så är det en sanning om man råkar ut för en benbrott och om den läker rätt så blir det benet överlappad och därmed starkare, men psykiskt så kan man börja fundera på varför man drabbades av detta kanske i en känslig ålder?

Jag tror olyckor urgröper ens känslor, för det upptar all kroppens energi att orsaka den helande läkeköttet.Kan också likna det att alltför många motgångar dräper en till slut, man kan ge upp, vilket samhället inte tolererar.

Vars är världen på väg?