hur stannar man i hypomani

  • mjd
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #311628 av mjd
Svar från mjd i ämnet hur stannar man i hypomani
hmm
då tror jag man kan dra slutsatsen att mindre ''utvecklade'' länder har mindre fall av schizofreni, och därför de självklart har sämre vård.....................

jag försökte dra nån slutsats. orkar inte

ja de viktigaste för mitt syfte är då att veta att schizofreni förekommer med olik frekvens i olika länder. får väl googla eller titta på wikipedia för möjliga anledningar.

tack för info admin.
Mer
13 år 9 månader sedan #311633 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet hur stannar man i hypomani
Ja det är ju tur att vården är lika i olika länder..
I Afrika så är många Kvinnor undernärda- Tex i Somalia,Etiopien,Tchad,Sudan,- och det ÖKAR risken för fostret att få Schizofreni... :idea:
Mer
13 år 9 månader sedan #311923 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hur stannar man i hypomani
Gamla nyheter från sajten:

En internationell studie på 17000 personer med schizofreni fann slående likhet i symptom, medicinering, arbete och sexuella problem trots att studien täckte in olika typer av patienter och hälsosystem i 37 olika länder i Europa, Mellanöstern, Ostasien, Nordamerika och Sydamerika. I genomsnitt hade 19 % avlönat arbete, 69 % hade eget boende och 62 % hade sexuella problem föregående månad. 34 % hade varit inlagda 6 månader innan.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... ka-laender

I boken Surviving schizophrenia står det att schizofrenin varierar 5-faldigt mellan olika delar av världen, men att det finns metodologiska svårigheter vid jämförelser t.ex diagnostik mm kan variera.