Utifrånstyrd/Inifrånstyrd

Mer
12 år 9 månader sedan #415231 av Graatass
Det finns många typläror och typologier. Den mest kända kanske är C. G. Jungs lära med Introverta och Extroverta. Även sjukdomsdiagnoser, astrologiska horoskop och stjärnbilder och t ex Gardners sju eller åtta intelligenser är slags typläror.
Själv har jag fastnat för två begrepp som jag läste om i en bok. Begreppen kan tyckas vara beskrivningar i sig, men, som det mesta finns det olika teorier och beskrivningar som tycks vara paradoxala.
Jag fastnade för begreppen då jag tyckte mig märka att en del människor omedvetet väljer att vara kollektivister. Medan andra är något man skulle kunna kalla för individualister. De flesta psykologer och sociologer verkar vara eniga om att Människan är ett flockdjur. Som exempel på det brukar man ta exemplet om "den hundrade apan". Plötsligt, utan några ord eller överenskommelse, börjar korsordsmakare använda ett tidigare oanvänt uttryck. Och det utan att de läst eller löst varandras korsord.
Politiker hoppas förstås att alla människor är kollektivister och flockvarelser. Att de hellre väljer med sin omgivning, än går sin egen väg. Företag som tillverkar produkter för marknaden tycker antagligen också bäst om kollektiva människor. Plötsligt ska alla människor inte bara ha en vanlig mobiltelefon, utan en Ipod eller Android. Mobilen får bli det igenkänningstecken som visar att man ständigt står i förbindelse med sitt kollektiv.
Individualister skulle kunna motsvara forna tiders eremiter. Idag kanske de istället kallas för egensinniga, excentriska eller "rättshaverister". De förstår inte sitt eget bästa när de väljer ett alternativ som kollektivisterna förkastar. Det är lätt att sätta in dessa två grupper i ett politiskt sammanhang, där de fattiga skulle vara kollektivister och de rika skulle vara individualister. Eller de fattiga skulle tillhöra vänstern och de rika skulle tillhöra högern. Men i båda grupperna finns det så kallade "svikare" och "blasfemiker". De som inte förstår eller accepterar de underförstådda överenskommelserna inom den egna gruppen.
Mer
12 år 9 månader sedan #415237 av Geta
Svar från Geta i ämnet Utifrånstyrd/Inifrånstyrd
Det är lätt att bli manipulerad och hjärntvättad!
Mer
12 år 9 månader sedan #415370 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Utifrånstyrd/Inifrånstyrd
Vi med schizofreni är nog individualister på grund av nedsatt socialförmåga, som faktiskt ingår i diagnoskriterierna enligt DSM. Det finns många skäl varför en med schizofreni undviker andra - paranoia, negativa symptom, stressande att samtala med andra, missförstånd uppstår osv. Sedan mentalsjukhusen lades ner har vi blivit mer individualister, men de som bor i gruppboende är väl de som är mest kollektiva. Ofta märker jag en längtan efter det kollektiva, även om man kanske i verkligheten inte orkar med det en längre stund.
Mer
12 år 9 månader sedan #415670 av Graatass
Jag har vuxit upp lite med schizofreni omkring mig, men tror idag att det egentligen är en variant av "schizotyp".
I närheten av där jag bor finns ett kollektivboende som i namnet påminner om Selma Lagarlöf. Vet inte om det är medvetet, men jag tycker att det är lite kul. Flera av de som bor där ser ut att ha gått igenom många svårigheter i livet. Förhoppningsvis har de fått ut mycket ändå. I samband med buddhismen kan man tänka sig att det är livets illusioner som är Det Onda i tillvaron. Att tro på att illusioner är verkliga och inte kunna finna fram till metoder som fungerar som tester av illusioner. Den surrealistiska konstnären René Magritte gjorde en målning som numera är känd, eftersom målningen föreställer en pipa som man kan röka i, men under den målade pipan står det på franska: "C'est ne pas une pipe". Detta är ingen pipa. Eftersom det är en målad pipa. Senare kom journalisten Linda Skugge ut med en bok som heter något som: "Det här är ingen bok". Men i mina ögon ser det ut som en bok.
Surrealisterna var de första som började hylla människor som, utan tanke på karriär eller pengar, började skapa sin egen värld genom att tillverka konst som föreställde den världen. Mest känd idag är Jean Dubuffet som skapade l'art brut" och ett arkiv i Lausanne i Schweiz:
sv.wikipedia.org/wiki/Jean_Dubuffet

Dubuffets sida på nätet:
www.dubuffet.com/

Musée de l'Art Brut i Lausanne i Schweiz:
www.artbrut.ch/

I Sverige presenterades många av dessa konstnärer i en utställning som hette Särlingar i konsten. En av de mest kända, som också ställdes ut på Moderna Museet i Stockholm, var Adolf Wölfli:
www.adolfwoelfli.ch/index.php?c= ... sublevel=0

En annan var en fransk brevbärare, Ferdinand Cheval:
sv.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Cheval

Intresset uppstod i mycket under slutet av 1800-talet i Frankrike, då man började studera "konst" från Afrika och andra icke-europeiska kulturer. Pablo Picasso och andra hämtade inspiration från afrikanska skulpturer.
Symbolismen i konst och litteratur:
sv.wikipedia.org/wiki/Symbolism
Och speciellt Paul Gauguin:
sv.wikipedia.org/wiki/Paul_Gauguin
Mer
12 år 9 månader sedan #415860 av Khai Chau
Jag är individualist, absolut
Mer
12 år 9 månader sedan #416066 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Utifrånstyrd/Inifrånstyrd
Är du verkligen individualist, Khai? Du har ju varit mycket aktiv i olika föreningar t.ex RSMH. Jag får intryck att du vill tillhöra ett kollektiv.