Kan man börja en mening med "Och"?

Mer
10 år 8 månader sedan #592468 av Ready
Om frågan gäller det alster jag har producerat som förmodligen aldrig blir utgivet och som är under ständig bearbetning. Då är svaret 57 A4 sidor.
Mer
10 år 8 månader sedan #592491 av Nissegossen
Det sitter i ryggmärgen att som gammalt aldrig börja en ny mening med Och, men nu på gammelda har jag faktiskt gjort det några ggr annars blir det för långa meningar och i stället för att skriva om texten har jag helt sonika satt punkt och börjat nästa mening med ett Och.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 8 månader sedan #592492 av zoegas
Tycker också det är fel. Det är som att börja en mening med ett kommatecken.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
10 år 8 månader sedan #592506 av Fantasio
Nehej, jag hade fel. Tydligen korrekt om än okonventionellt.
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 8 månader sedan #592508 av trance

Ready skrev: Kan man börja en mening med "Och"?


Ja det går utmärkt att börja en mening med "och", och det är dessutom litterärt accepterat. I facklitteratur, nyhetstexter och vetenskapliga skrifter är det kanske inte så accepterat, men i skönlitteratur är det inga problem alls.

Anledningen till att man "får" börja en mening med och är att i svenska språket (fram till satsreformen på 40-talet när man tog bort regeln att varje sats ska avslutas med ett komma) föregicks alltid "och" av ett komma. Kommat och punkten är ju närbesläktade i sin språkliga funktion i skrift. Det går alltså utmärkt att börja en mening med "och", men däremot finns det ju olika åsikter om hur snyggt det är.

Jag har personligen inga problem med det. Särskilt när det handlar om att uttrycka känslor eller argumentera för något kan en mening som börjar med "och" uttrycka något alldeles speciellt och få en särskild nyans som inte skulle funnits där annars.
Mer
10 år 8 månader sedan #592509 av Ready
trance,

Tack så mycket.