Hur fick du beskedet?

Mer
9 år 2 veckor sedan #732411 av idefix
Svar från idefix i ämnet Hur fick du beskedet?
Det är nog olika från person till person. Vissa får oersättlig hjälp av familjen, andra får bara skit och kritik av sin familj.
Mer
9 år 2 veckor sedan #732412 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Hur fick du beskedet?
Jag minns scenen väl när jag var tvångsinlagd år 1990-1992. Överläkaren ville prata med mig personligt inne i ett rum och samtidigt var avdelningschefen förtvivlad i det andra rummet. Överläkaren och jag satt lugnt och stilla och hon förklarade lugnt och sansat att jag har fått diagnosen schizofreni och när chefen på avdelningen fick bekräftelsen om detta då blev han verkligen ledsen. Jag var 18-19 år gammal då!
Mer
9 år 2 veckor sedan #732450 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Hur fick du beskedet?
Pratat med många läkare om psykotiska symtom och stämningssymtom mm många många gånger. Tillslut när jag rest mig för att gå ut från läkaren inlagd slog det mig plötsligt:

-- Är jag schizoaffektiv?
-- Ja, schizoaffektiv bipolär typ, sa läkaren.

That was it. På så vis fick jag reda på diagnosen. Sen bad jag en sjuksköterska om papper om den och jag fick massa papper. Tacksam för det.
Mer
9 år 2 veckor sedan #732453 av Janis
Svar från Janis i ämnet Hur fick du beskedet?
Jag minns inte om jag läste det i en journal eller hur det var...
Mer
9 år 2 veckor sedan #732492 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur fick du beskedet?
Jag misstänkte själv schizofreni, eftersom jag började höra röster och ha förföljelseidéer. Sedan hade jag ett par år innan haft dåligt närminne, som gjorde att jag fattat misstankar. Efter 3 månader diskuterade jag med överläkaren, som trodde också att jag hade schizofreni, men jag sa då att det kan det inte vara än för symptomen har bara varit i tre månader och 6 månader krävs för diagnos.

Förresten diagnossytemet ICD-11 skall komma i år. Det är WHO som tar fram detta. Nyligen har amerikanska psykiatrerna kommit med ett annat system DSM 5. DSM används nog mest.
Mer
9 år 2 veckor sedan #732606 av Saari
Svar från Saari i ämnet Hur fick du beskedet?

Geta skrev: Saari,

Det som förvånar mig är att du sökte dig till Viska, när du tyckte att dina upplevelser inte var av sjuk art.


Jag trodde att det fanns ett folk som jag, som inte hade psykoser utan upplevelser. Så kom jag hit. Men jag visste också att jag mådde dåligt och det kändes tryggt att prata med er som många är vuxna med mer erfarenhet och som inte skulle trigga min självdestruktivitet som många andra forum om psykisk ohälsa skulle göra.