Asperger

  • Ellabella
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #44907 av Ellabella
Asperger skapades av Ellabella
Jag har alltid varit udda. Aldrig fått nån diagnos. Misstänker att jag har Aspbergers. Men jag är ju jag. JAg skulle ju inte bli lyckligare av att få en diagnos. Det kanske inte ens är aspberger jag har.
- Jag gillar inte människor. Endast ett fåtal.
- Jag känner mig aldrig ensam. Trivs bäst själv.
- Har alltid haft specialinressen. Det började som barn.
-När jag blir stressad så blir jag rent skruvad, otrevlig, tappar greppet litegrann
-Jag är extrem när det gäller regler, att hålla tider etc.
-Jag har för det mesta kännt mig utanför och inte passat in i gruppen.
Ni där ute som har diagnosen, stämmer jag in på den? :?:
  • mrX
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #44910 av mrX
Svar från mrX i ämnet Asperger
hej

följande sidor har Asperger-test, hur säkra de är vet jag ju inte men det låter troligt att en med aspergers inte får poäng som en icke-aspie
www.rdos.net/sv
users.kymp.net/p204188a/svenska/test.htm

-Jag är extrem när det gäller regler, att hålla tider etc.

jag trodde det var vanligare att det är tvärtom för aspisar, är kass som f*n me tider o har alltid varit. En släkting som har diagnotiserad A.S är ännu värre, den personen är helt omöjlig att göra något med som inte tar en hel dag
  • ellabella
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #44911 av ellabella
Svar från ellabella i ämnet Asperger
Tack för tipsen. Jag testade testet på den ena sidan, och ska man tro det så har jag Aspbergers syndrom. Men jag vet inte. Det spelar ingen mer roll än som en förklaring till varför jag alltid kännt mig så udda..
  • mrX
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #44914 av mrX
Svar från mrX i ämnet Asperger
Det finns mängder av asperger forum online, om du vill kan jag posta de som jag hittat här i tråden. Där finns aspergare, som du kan prata med, o intressanta berättelser tagna ur en aspergares liv, och hur andra reagerat på h*n och vad konsekvenserna blivit.

Jag gjorde sj ett sånt test för några dagar sen, innan det så visste jag inte vad A.S vad för något. Efter ett prat med en släkting som jag misstänkte att jag ärvt lite roliga gener från, tidigare idag så fick jag reda på att han var diagnotiserad aspie, blev lite piss för att han inte sagt till mig eller mina föräldrar, men han sa att en diagnos gör mer skada än nytta.
Det är ju helt upp till en själv men är du fortfarande osäker så sök en tid hos din lokala doktor som skriver ut en remiss t nån pellejöns som i sin tur stämplar dig som [i:3kdll14n]psykiskt defekt[/i:3kdll14n] :idea:
Mer
17 år 7 månader sedan #44941 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Asperger
Hej Ellabella!

Jag har Asperger (stavas utan B) och har en hemsida med information och en självbiografisk berättelse samt dagbok. Kanske kan du hitta något av intresse där? Se länk nedan.

För mig har diagnosen bara inneburit något positivt. Jag fick diagnosen när jag var 29 år för 1,5 år sedan. Det var som en helt ny värld öppnade sig för mig. Jag fick hjälp från olika håll. Idag träffar jag en specialpedagog en gång i veckan. Jag träffar också en kontaktperson samt så har jag hjälp med boendestöd 4 dagar i veckan. Jag får mediciner för tilläggsproblematik. Det är antipsykotika, antidepressiva, ångestdämpande och sömntabletter. Jag har varit inlagd i perioder på psykklinik och det har jag bara tagit som något positivt hur konstigt det än låter. Jag känner mig trygg där och dagarna är strukturerade. Det är sådant jag mår bra av. Det har talats om att jag ska flytta till ett gruppboende men jag vill bo kvar här där jag bor nu. Därför har det i stället blivit så att jag tillhör ett gruppboende i stan men bor kvar här och har tillgång till personalen på gruppboendet samt tillgång till de aktiviteter som ordnas där. Jag får också komma till gruppboendet när jag vill.

Diagnosen var en stor aha-upplevelse och jag började läsa massor av böcker som handlar om Asperger. Allt som stämde in på mig gav mig tillfredsställelse och jag mådde bättre. Äntligen kände jag mig inte så udda och utanför längre utan tillhörig en grupp.

Med Asperger syndrom som diagnos har man rättigheter till stöd från LSS (lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade) och det kan betyda mycket. /A
Mer
17 år 7 månader sedan #45133 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Asperger
Det som är kul, är bara kulor och krut för den Nazzen!

Jag kan inte tänka mig annat än att han gärna skulle ställa upp oss alla på led och med berått mod skjuta ned oss! Därför :twisted: :twisted: :twisted:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum