Tråden om fotografering

Mer
5 år 1 månad sedan #1132412 av Vittrad
I den här tråden kan vi snacka om allt som berör fotografering. Här utbyter vi tips och tankar om kamerautrustning, fototekniker och delar med oss av våra egna eller andra fotografers foton.

Så. Har vi några fler fotointresserade viskare här på forumet? Vad använder ni för utrustning och vad föredrar ni att fota?
Mer
5 år 1 månad sedan #1132421 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Tråden om fotografering
Jag vill passa på att tipsa om naturfotografen Steve Bloom som har tagit många spektakulära djurbilder. B.la. denna:

Mer
5 år 1 månad sedan #1132424 av wasp
Svar från wasp i ämnet Tråden om fotografering
Hade i slutet av 1970 talet en Nikon FM och optiken i de tre originalobjektiven Nikkor gav knivskarpa bilder, rätt fokuserad. Brännvidderna var 50mm f 2,0, 35mm f2,8 och ett kort tele 105mm f3,5. Använde bara färgdiafilm, Kodachrome 64 och svartvit Ilford, FP4 125 ASA och HP5 400 ASA. Framkallade och kopierade all svartvit film själv. Framkallade i en Patersondosa och kopierade i en Durst F50. Använde plastpapper ILFOSPEED pearl, 13x15cm, eller 18x24cm.
Idag har jag en kompakt digitalkamera. Panasonic LUMIX TZ20, med långzoom 16x. Gjorde uppehåll i fotograferandet under hela 80, 90 och 2000 talet. Tar mest bilder för dokumentation numera och inte speciellt många. Nikonkameran såldes 1981.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132426 av Nissegossen
Är en Hasselbladare fortfarande gångbar?
En finns på månen, porträttfotografer hade en.

Den gjordes i stan och på den tiden kände jag en som jobbade där.
www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/rymden/mankameran/

För att missförstånd skall undvikas är jag inte intresserad av foto

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1132430 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Tråden om fotografering
Wasp, själv har jag aldrig fotat analogt, trots att jag har en liten samling analoga kameror uppe på vinden. Vad brukade du fota back in the days?

Jag fotar just nu med en Canon 5D mark III, 16-35/2.8L, 50/1.4 samt 70-200/4L.
Fotar mest porträtt och djur men skulle vilja lära mig mer om landskapsfoto och studiofotografering.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132438 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tråden om fotografering
När jag gick arbetsterapeututbildningen fick vi undervisning i foto av sjukhusfotografen på regionsjukhuset. Då fick vi ta bilder med en Hasselbladare. Det var inte mycket som fastnade av den utbildningen. På ett Dagcenter fick vi också fota och framkalla.