Tråden om fotografering

Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1132844 av Utomjordingen
Nä, jag vill inte resa med en grupp människor som min kvinna ska göra (hon reser med sina kristna vänner till Polen) utan om jag vill resa så vill jag helst resa ensam.

Annars, sen när min kvinna ska ha film/foto som hobby sen när hon ska sluta arbeta då har jag tänkt skaffa liknande bland annat sådana här saker:

300


300


"Greenscreen som gör det enkelt att byta ut bakgrunden vid t.ex. filminspelning. Det medföljande stativet kan justeras från 0,98 m till 2,8 m i höjd och från 1,3 m till 3,25 m i bredd. Dukens mått: 2x3 m. Kan kompletteras med 57190 för att även täcka golvyta. Levereras med väska i nylon.".

Mer information om Greenscreen 2x3 m - med stativ
Inför sponsringen av Let´s Dance 2012 gjorde vi en film för vårt intranät. Idén var att presentatörerna i ett trollslag skulle byta miljö. Därför filmades allt mot greenscreen för att sedan efterarbetas med Keylight i Adobe After Effects.



"Några enkla tips för filmning med greenscreen



1. Ljussättning

Sträva efter att belysa greenscreen så jämnt som möjligt. Ljuskällor som används på greenscreen bör ha samma färgtemperatur för att ge samma gröna ton över hela ytan. Ju jämnare den gröna färgen är desto lättare blir det att byta ut bakgrunden med t.ex. Keylight i Adobe After Effects.



2. Gör greenscreen oskarp

Skuggor orsakade av små veck och rynkor ger en mörkare ton av grönt vilket kan göra efterarbetet svårare. Placera därför greenscreen en bit bakom objektet så att rynkor och veck blir oskarpa. Om det finns möjlighet att välja en större bländaröppning i kameran så ger det ett kortare skärpedjup vilket hjälper till att göra greenscreen ytterligare oskarp.



3. Rätt färg på kläderna

Objektet eller personen som ska filmas bör inte ha samma eller liknande färg som greenscreen. Kläder som ligger i närheten av den gröna färgen gör att det blir svårt att få distinkta konturer runt objektet.



Själva greenscreen togs bort med Keylight i Adobe After Effects medan området utanför maskerades bort."
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132847 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Tråden om fotografering
Skoj, UJ! Hur har ni plats för alla prylar?

Själv funderar jag på att köpa Elinchroms D-lite To Go studioblixtpaket. Har inte bestämt mig för om jag ska ha softboxar eller paraplyn dock.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1132849 av Utomjordingen
Ja, jag och min kvinna bor på 80 m2 yta med öppen planlösning + källare. Jag har typ över 100 lådor med olika saker. Lådor är bra lösning om man har mycket saker i hemmet.
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1132871 av spasy
Svar från spasy i ämnet Tråden om fotografering
Jag använder mig av 2 st Nikon D7000 kamerahus, till dessa har jag följande objektiv:
17-55mm, 18-105mm, 85mm(macro), 70-300mm. Kommer att köpa ett 150-600mm eller 200-500mm inom kort.
Bär alltid med mig en kompaktkamera (olympus) ifall något skulle dyka upp.
Fotograferar i huvudsak natur, främst djur stora som små.
Ska fotografera ett bröllop i maj.

En länk till ett bildspel på photobucket, har lagt upp några (35 st) av mina bilder där.

Spasy's bildspel
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132940 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Tråden om fotografering
Fina bilder, Spacy! Är den första getingbilden tagen med ditt 85mm? Jag hade ett Tamron 90/2.8 för en herrans massa år sedan som jag plåtade macro med. Tyvärr sålde jag den för att uppgradera till en bättre kamera.

Här är några bilder jag tagit med Tamrons 90/2.8


Vanlig husfluga.


Fjäril, tagen i Thailand.


Kampfisk, tagen inne på en djuraffär.
Mer
5 år 1 månad sedan #1132954 av björk
Svar från björk i ämnet Tråden om fotografering
Dessa foton har jag tagit inget märkvärdigt

300



300


300


300