Romer och romer?

Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1138838 av Zoidar
Romer och romer? skapades av Zoidar
När jag var ute och gick imorse, tänkte jag att jag skulle gå inom Lidl och köpa potatis. Det visade sig att de inte öppnade förrän en timme senare. På plats stod en fin bil och en rom med mustasch. Med sig hade han en romsk tiggare. Förstod direkt att detta är tiggeriverksamhetens kärna, där tiggeriet är snarare ett "jobb" än ett verkligt behov av pengar.

Fast jag hört om detta blev jag lite ledsen. Hur många tusen har jag gett för att de ska kunna köra runt i sina bilar?

Det är omöjligt att veta vem som verkligen har behov av pengar. Kanske jag ger pengar till personer som har mer pengar än mig själv. Jag vet inte om jag kommer ge tiggare mer pengar, om nu inte det är uppenbart att de verkligen är i nöd. Annars är det bättre att ge till hjälporganisationer där man vet pengarna kommer till nytta.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 1 månad sedan by Zoidar.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1138843 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Romer och romer?
Jag kom på en gudomlig idé: Man går alltid omkring med två plastinslagna smörgåsar i fickorna.

Möjligtvis ger man till rätt tiggare.

Då gör man definitivt gott, whatsoever!
Last edit: 5 år 1 månad sedan by notwoodstock.
Mer
5 år 1 månad sedan #1138846 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Romer och romer?
Ja, bjuda på mat är alltid bra.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 1 månad sedan #1138849 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Romer och romer?
De får i stort sett i kontanter inte ett öre, men däremot mat. Jag har precis som du zoidar funnit att de har en boss över sig. Den mat de får är för att hålla svälten borta, samt i det ligger att det också gör att de blir varma av mat det håller kylan borta under natten.

Ni har väl själva upptäckt hur kallt det är när man inte fått mat i sig? Man fryser och nästan skakar i ett rum med 20 grader varmt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1138850 av Geta
Svar från Geta i ämnet Romer och romer?
Har märkt att där tiggare sitter, står det ofta en landsman en bit bort och kollar dom.
Mer
5 år 1 månad sedan #1138879 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Romer och romer?
Polisen har sprängt tiggeriligor och säger att de får in 10000-15000 kr per månad och tiggare. En rumänlön är 2000 kr/månad. Jag ger aldrig pengar till tiggare.