Hur många nya hjärnceller får man per dag/:eller om man får dom efter tex motion

Mer
5 år 3 veckor sedan #1140040 av Erasee
Man får som sagt nya hjärnceller varje dag 1400 st har nån sagt, jag undrar om man får dom kan då medicinen ta ett tag innan medicien når dom nya hjärnceller så att dom nya hjärnceller orsakar micro-psykoser...
Mer
5 år 3 veckor sedan #1140041 av Geta
Jag tror att det är bara vissa delar av hjärnan, där det bildas nya hjärnceller. Kommer inte ihåg vilka.
Mer
5 år 3 veckor sedan #1140056 av Cosmos
Nej, jag vet inte heller. Men de minnesceller som försvinner kan inte komma tillbaka naturligtvis. I övrigt är hjärnan så komplex att vi har lika svårt att greppa den som universum.
Mer
5 år 3 veckor sedan #1140074 av memphis
"Sometimes the World get tighter, to fit inside One`s skull".
Mer
5 år 3 veckor sedan #1140092 av Admin1
Aerobisk motion (konditionsträning) är raska promenader, cykling, jogging, löpband, simning och dans eller annan aktivitet som gör att hjärtat slår snabbare och ger flås. Den verkar kunna öka bildningen av nya nervceller via faktorn BDNF i hjärnan och ger fler kontakter i hjärnan, vilket är bra eftersom hjärnan vid schizofreni kan ha för få kontakter.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad/313-motion-som-medicin

Det är i hippocampus, som styr minnet, där man talar om bildning av nya nervceller.