klarar inte detta..orkar inte..vill inte..

Mer
17 år 5 månader sedan #50524 av Undrande
Jag vet inte om man behöver prata om allt?

Många saker får man bara bestämma sig för.
Man skapar ju cirklar.

Folk kanske tänker som du att det inte är någon ide, kanske de tror at du vill vara själv, när du mår så dåligt så kanske du inte ger så mycket till umgänget, men du har ju vänner, och om de har asbra liv, så kan du kanske, om du har tur, dra nytta av det och följa med dem in i det asbra livet.

Fixa vad? Du har ju som du säger objektivt nu ett ganska bra liv om du bara kune njuta av det.

Vad saknar du? OM jag skulle vara gud och fråga dig nu vad som skulle göra dig glad och få dig att käna att du har ett asbra liv?

Du kan ju inte nöja dig med att vara värdelös, hur får man värde då, har nån värde, varför?

För dina föräldrar och din häst har du ett värde. För dina kompisar också, men sjuktanken kan förstöra så mkt.

Du måste prata med psykologen om hur du kan sluta tänka negativa tankar och på problem.


Om du äter neuroleptika bör du kanske sänka dosen. Det kan öppna upp viljan igen. Samma om du tar lugnande regelbundet.
Om antideppet inte fungerar bra kanske du bör diskutera även det med doktorn?
Mer
17 år 5 månader sedan #50552 av Admin1
Ungefär 25 % får dålig eller ingen effekt av antidepressiva. Om man får dålig effekt brukar man först höja dosen om det går. Hjälper inte det kan man byta till ett preparat, som verkar på ett annorlunda sätt. Hjälper inte det kan man kombinera två olika antidepressiva som verkar på olika sätt.

Kognitiv beteendeterapi har god effekt mot depression och börjar alltmer användas. Själv kan man motionera mycket för det brukar lindra depression och särskilt lättare depressioner.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #50554 av
min uppfattning ÄR att man förlorar sina vänner med den här sjukdomen. så blev det i alla fall för mig, du kanske hoppades att jag skulle skriva något positivt, men tyvärr har jag fått se sanningen i vitögat....jag har inte mina gamla vänner kvar. de borde givetvis stötta dig nu när du mår dåligt, men det kan vara ett för tungt ok att axa för dem. sök dig till folk på rsmh eller nåt, de kommer att förstå hur du känner...
  • ---
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #50560 av ---
e ju de att ja har mått dåligt sålänge ja har kännt dom..förutom 2 stycken ja har kännt längre och dom e kvar..bara att en har flyttat till usa och den andra till sthlm..pratar me dom så ofta dom hinner.

ja e endå ganska så normal när ja e me andra..visar aldri eller pratar aldri om hur ja mår.

o de e ingenting som ja saknar..ingenting som ja kommer på..har allt ja vill ha..så har de jämt vart..finns ingen anledning..
Mer
17 år 5 månader sedan #50577 av Undrande
Jo, men anledningen är ju då din tanke. Hur du ser på saker.
Du väljer ju att tolka saker ganska illa kanske?