Språkfascist

Mer
3 år 4 månader sedan #1304217 av krokus
Svar från krokus i ämnet Språkfascist

Geta skrev: Nu har man gett ut en ny barnens bibel, där kön ska vara utfasade.

Haha! Har du läst den? Hur är det med Eva och Adam i nya barnens bibel?
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1304228 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Språkfascist

Nissegossen skrev: Terminologin har spårat ur. Var och en får skriva precis som de tycker. Traditionell Svenska beskriver saker som det är. Jag själv stör mig både gay och flator, som inte känner sig hemma i sitt kön. Varför ta så stor hänsyn till kön? Jag föredrar ordet människa, duger inte det?

människa duger jättebra. det är iaf vad jag tycker. jag tror du blandar ihop greppen. jag tycker gays är värre än hetros vad som är manligt eller kvinnligt, allt för att passa in. hjärntvättade.
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304233 av krokus
Svar från krokus i ämnet Språkfascist
Nisse,
Bara för att någon är transsexuell/transperson behöver inte denne vara gay.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304238 av Geta
Svar från Geta i ämnet Språkfascist
Har inte sett nya barnbibeln i bokhandeln.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304262 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Språkfascist
Jag tror att anledningen är att den moderna livsstilen ger möjligheter som inte fanns förut.. Däremot är det många som klagar på att dom inte får ihop livspusslet. Då kanske för att alla ska va så jävla mycket och att det inte finns några begränsningar... Tippar på att det är ett fåtal som vinner på denna typ av utveckling, precis som det alltid har varit. Men kasta inte patriarkatet i ansiktet på mig bara..
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1304271 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Språkfascist

Nissegossen skrev: Terminologin har spårat ur. Var och en får skriva precis som de tycker. Traditionell Svenska beskriver saker som det är. Jag själv stör mig både gay och flator, som inte känner sig hemma i sitt kön. Varför ta så stor hänsyn till kön? Jag föredrar ordet människa, duger inte det?

Jag tycker inte att man ska skriva precis som man känner för. Utan regler blir språket fullständigt obegripligt. Utan gemensamma ord och uttryck blir vi främlingar för varandra. Dialekter är en sak, det är kultur. Dalmål är en dialekt men kanske kan man kalla Rinkebysvenska för dialekt också trots att den saknar en grammatik värd namnet.

Har just bevistat ett s k webbinairium; seminarium på nätet. Vi var 450 inloggade som mest. Det handlade om värdet av mening i livet och därmed en existentiell hälsa. Coronavirusets framfart har fått människor att tänka på de eviga frågorna och många famlar i mörkret. "Finns det ett liv bortom coronan?", frågade man sig.

Att bli medveten om vår egen dödlighet är tufft. Många av oss gick igenom detta för många år sedan och det är otroligt att det finns så många som aldrig ägnat det en tanke.
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Admin1.