Språkfascist

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 1 månad sedan #1327994 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Språkfascist
Jag tycker det är slafsigt att säga "manual". Det heter instruktionsbok.
Mer
3 år 1 månad sedan #1328009 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet Språkfascist
Tycker det fina med språk är att de är i ständig utveckling - tycker således att det inte finns något rätt eller fel. Så länge en gör sig förstådd så duger det gott och väl. Språk har alltid förändrats och kommer antagligen för alltid göra det.
Mer
3 år 1 månad sedan #1328013 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Språkfascist
Jag renskriver mina inlägg alldelse för mycket här på Viska för att passa in. 

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 1 månad sedan #1328019 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Språkfascist

Tycker det fina med språk är att de är i ständig utveckling - tycker således att det inte finns något rätt eller fel. Så länge en gör sig förstådd så duger det gott och väl. Språk har alltid förändrats och kommer antagligen för alltid göra det.
En förstår? Inte två? Detta är bara ett exempel på hur snett det blir när språket av politisk korrekthet, genustjafs och dylikt, till slut inte går att känna igen. Det är inte så fint med ett språk som ständigt förändras. Det finns något som heter historia också. Att stå på en fast språklig grund gör att det man säger inte kan missförstås. Annars är vi ju hänvisade till vilken grupp som för tillfället har tolkningsföreträde och färgar språket. 
Mer
3 år 1 månad sedan #1328031 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet Språkfascist
Tror att vi skulle förstå lite om vi försökte läsa en text på svenska så som språket var för några hundra år sedan. Och vilken variant av det svenska språket är då den rätta? Den vi har idag eller den vi hade då?
  • IM
  • Besökare
  • Besökare
3 år 1 månad sedan #1328096 av IM
Svar från IM i ämnet Språkfascist
Håller nog med Nobel.