Alkohol

Mer
3 år 1 månad sedan #1329022 av Nissegossen
Alkohol skapades av Nissegossen
Pripps har ett öl som är ett helmaltsöl som är gott och det är TT förr fanns det som starköl numera bara som mellanöl, då köpte jag dem som starköl. Numera om jag går till systemet blir det antingen Norrland Guld eller Norrland Djup de är goda Svenska öl bryggt på de Bayerska lagarna om öl. Mest prisvärt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 1 månad sedan #1329649 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Alkohol
På tisdag ska jag köpa starköl. Imorgon måndag ska jag handla åt mina föräldrar. Jag tror jag handlar åtta starköl, det får jag i mig på en kväll. Jag är lite sugen på något starkt nu, men har inget hemma.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329823 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Alkohol
Jag handlade för över 1500 kronor idag. Fyra små burkar starköl, tre halvliters Xanté och två helor konjak. Men det var inte till mig, det var till mamma och pappa.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329839 av Koltrast
Svar från Koltrast i ämnet Alkohol
Köpte 6 st 2,8%, tydligen gjorda i falkenberg
- 33 buckareller.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329883 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Alkohol

Köpte 6 st 2,8%, tydligen gjorda i falkenberg
- 33 buckareller.
 
Carlsberg de äger Falcon nu, förr en del av Prippskoncernen, I fråga om sista bryggeriet som Pripps ägde som skulle vara kvar, stod valet mellan Pripps Göteborg,som på sin tid var Europas modernaste bryggeri och Falcon I Falkenberg. Valet föll på att ta till vara Falcon. På 70-talet var Falcon öl hårt Humlat till skillnad från Pripps som inte alls var så beskt.

Vi hade en gammal tysk som efter ww II flyttade till Sverige från Danmark där han var placerad under kriget. Han valde ut kombinationen av Humle givor. alltså humle av olika humle sorter som skulle vara i det brygg vi gjorde. Det hällde vi pannknektar som vi kallades i pannan när vi skulle koka vörten i 3 timmar, ja, faktiskt så länge.

En titt på hans ansikte gjorde än uppmärksam på hans kinder, han drack inte men kinderna kunde man se röda blodkärl på, detta för att humlen förvarades i ett kylrum troligen en kombination av kylan och humlen.

Numera är Falcons öl lättdrucket emot innan, då jag hade tackat nej pga för beskt, skulle jag idag tacka ja, till en iskall Falcon. Men långt ifrån köpa någon har med hur den är tillverkad samt att priset inte är smakligt för dyrt. Det finns billigare öl som bara har malt humle och vatten i sig vid bryggningen samt ej heller jäst. De öppnar luckorna mot naturen i utslagskaret där berikas vörten med traktens jäst. De vill ha den i brygget då det är en smak som gör ölet känt för smaken det ölet har.

Har man ingen jäst sätt ut en kastrull med vad du tänkt jäsa, ett provbrygg låt stå i en vecka då smaka på det. Är det gott, sätt den stora satsen smakar det inte bra, häll ut och sätt en ny provsats men har du bakjäst den har aldrig felat för mig det blir gott vin.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 1 månad sedan #1329884 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Alkohol
Imorgon ska jag handla fyra helrör whisky. Men inte åt mig själv.