Svårt att höra skillnad på påstående och fråga?

Mer
16 år 8 månader sedan #84855 av stefan
Antas i alla fall vara så för en del, men efter att ha lyssnat på "I uddevalla!" och "I uddevalla?" och tydligt hört skillnaden förstår jag att alla inte har detta problem.

www.ling.su.se/staff/hartmut/tur.htm#sid2
Mer
16 år 8 månader sedan #84879 av Admin1
Jag tror att många med schizofreni kan ha svårt att höra skillnaden, eftersom det är en perceptionsstörning. Om man blir osäker på vad som egentligen sagts kan det nog bli ännu värre. Särskilt om man också har problem med närminne eller tankestörningar.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 8 månader sedan #84898 av Jocke
jag hör bara skillnaden på i:et. Påståendet betyder ett kortare i! Men det är väl olika här i landet hur man betonar? Men skriftligt krävs det en förmåga att lyssna, men det är väl en perceptionstörning, skillnaden är knappt märkbar.

Men problemet är att det upprepar sig som inkapslad i en bubbla, det är ingen fri tanke! Då blir även jag låst.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 8 månader sedan #86125 av Tumelisa
Hej.
Jag har samma problem. Det är så med mycket för mig. "Reporten söker bredare publik till sina recept." Jag har himla svårt att förstå vad som sägs. "Har du klocka?" Ja, jag har en klocka. Tydligen menas det med att jag ska säga hur mycket klockan är. Jag vet inte när någon skämtar heller. Jag begriper inte det svenska språket. Tankarna som inte ska vara i huvudet förstör oxå mycket.
Mer
16 år 8 månader sedan #86134 av stefan
Precis som du tolkar jag ibland saker bokstavligt, vilket är ett kännetecken för min sjukdom.
Mer
16 år 8 månader sedan #86146 av aspie

stefan skrev: Precis som du tolkar jag ibland saker bokstavligt, vilket är ett kännetecken för min sjukdom.

Bokstavligt tolkande lär också vara ett aspergersymptom. Jag är aspie men just det där symptomet har jag inte så mycket av. Annars har jag nog anlag till slarvigt lyssnande, jag kanske inte hör om någonting frågas eller konstateras ifall jag inte koncentrerar mig just för tillfället.