Skillnaden mellan tro och psykos?

  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #531676 av Guest
Jag har länge undrat över detta..

Jag läste Bonos självbiografi, sångaren i U2. Han har väldigt bra kontakt med Gud. Han berättar att ibland kan han fråga Gud, "vart är du nu?" Så hör han en röst som säger, "Här är jag".

Men läkarna kan lika gärna kalla det för en religiös vanföreställning.. Jag ser mig själv som troende när jag var inlagd vågade ingen fråga mig vad jag trodde. Sedan gjorde de ett sorts test, som gick ut på att se om jag kunde koka en portion pasta. Vi hade aldrig pratat om Gud, sedan i rapporten stod det mest om att jag hade religiösa vanföreställningar. Jag ser mig som sann troende men de sa att det gick att se på mig att jag hade vanföreställningar även att jag aldrig hört röster.

I vilket fall gjorde det mig djupt ledsen, alla mina förbilder var fina troende människor. Nu har det gått bra efter att jag sluppit kontakten med läkare och terapeften, har hunnit göra musikkariär själv.

Alla ville att jag skulle ge upp mina drömmar, men jag förverkligade dom!

Är det någon mer som känner sig missförstådd???

Vården gjorde iallfall mig till den mest plågade och när jag gick min egen väg.. har aldrig mått bättre har aldrig varit klarare.

Och eftersom ingen vet om Gud finns, hur ska man då kunna skilja på de människor som skiljer på det yttre livet och det inre bara genom att titta på dom. Varför kallas vissa människor för fina troende och andra kallas psykopater?
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #531681 av Guest
Svar från Guest i ämnet Skillnaden mellan tro och psykos?
Haha kul!! Läkare...
Mer
11 år 5 månader sedan #531714 av Nissegossen
Samma problem Divine! Det är många här tror jag som har samma! Om du läser i Markus Evangelium, står där i 3dje kapitlet och omkring 20 versen; Hans Moder och bröder gingo för att taga honom tillvara, för de trodde han (Jesus) var ifrån sina sinnen...

Lite av samma problem eller? Jesus gjorde ett så bestämt avståndstagande från sin familj och yttrade så starka ord, att folket inte släppte in dem där han var och sade så starka ord om att han inte var ifrån sina sinnen att ingen "Tog honom tillvara".

"Och när han kom hem, församlade sig folket åter, så att de icke ens fingo tillfälle att äta.
21.
Då nu hans närmaste fingo höra härom, gingo de åstad för att taga vara på honom; ty de menade att han var från sina sinnen." bibeltemplet.net/bibelnonline/
Läs ned till Kapitlets slut. Det går tyvärr inte att länka direkt.

Det hade inte gått idag! Polisen hade hämtat honom med tvång och hade han gjort motstånd, hade de anlänt med förstärkning, sedan till psyket och bältesläggning och injektioner av medicin i häcken så att han sov...länge..

Jag säger, att jag har Jesussjukan...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #531717 av Guest
Svar från Guest i ämnet Skillnaden mellan tro och psykos?
Haha Nissegossen! Det är ett underbart citat, inte hört det förr.. Jesussjukan låter bra, ett vackert perspektiv på det!
Mer
11 år 5 månader sedan #531719 av Nissegossen
Hur var det nu någon yttrade, tror till och med han var psykiatriker sade, De med psykoser är de Gud talar till, de som tror på Gud är de troende..(Alltså de som går i kyrkan.) Min kommentar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #531720 av Nissegossen
Jag Googlade på det och ett av sökresultatet var www.familjeliv.se/Forum-24-189/m62449833.html (De med psykoser är de Gud talar till, de som tror på Gud är de troende)

Här är söksidan, www.google.se/#hl=sv&gs_nf=3&cp ... 20&bih=867

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum