Skillnaden mellan tro och psykos?

  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #531728 av Guest
Svar från Guest i ämnet Skillnaden mellan tro och psykos?
Okej men det låter ju som vänliga röster iallafall :)
Mer
11 år 5 månader sedan #531829 av Admin1
En gång hittade jag en hemsida med information hur katolska kyrkan gjorde för att skilja mellan verkliga uppenbarelser och psykoser. Tyvärr har jag förlorat adressen, men det var en intressant sida.
Mer
11 år 5 månader sedan #531859 av Amandara
Jag tror att tron på gud är lika med vanföreställning. Jo jag HAR trott och jo jag HAR gått i katolska kyrkan men...... jag ser det som uttryck för min psykossjukdom. Nu är jag friskare och då tror jag inte på gud överhuvudtaget.
Mer
11 år 5 månader sedan #531878 av maria-w
Om det där skulle stämma skulle troende må sämre än andra. Det finns undersökningar som visar att det är precis tvärtom.

Jag tror man gör ett tankefel när man drar den slutsatsen. Det är naturligt att vanföreställningar hos troende ibland handlar om religion eftersom vanföreställningarna formas av den sjukes tankegods. Men att från det dra slutsatsen att det är religionens fel är som att dra slutsatsen att paranoia är Säpos fel.

Nu kom jag med en väldigt förenklad bild eftersom jag skippade den andliga delen men det fick bli så idag.
Mer
11 år 5 månader sedan #531896 av Amandara
Jag vet att det är en klurig fråga....... och att BONO tror kan ju göra vem som helst troende...... han fick i alla fall mig till katolska kyrkan och - trot eller ej - jag trivdes där. Jag tycker att det kan vara något väldigt mysigt och tilltalande över att tro..... man kan lägga över sitt liv i guds händer i det yttersta liksom...... men ändå...... När jag är frisk kan kah inte tro. Men jag förstår lockelsen...... tror jag. :hjärta
Mer
11 år 5 månader sedan #531903 av Geta
Man får lägga bort logiken om man ska tro. Visst kan det vara mysigt i kyrkor!