Hur fungerar det i kyrkan, med schizofreni?!

Mer
8 år 2 månader sedan #799582 av notwoodstock
Jag startar en tråd om det speciella att gå i kyrkan, när man har schizofreni eller något sådant.

Mer
8 år 2 månader sedan #799583 av notwoodstock
[Andar, vad lever man med?!]

Jag själv tror flera saker har påverkat mig. Trots att jag var troende, och noggrann med sanningen och annat viktigt, så förstod jag inte vad villoandar och annat sådant kan ställa till med. De inre rösterna är jag van vid att tänka på, som från Andevärlden.

Idag, så har jag Jesus med mig, men inte på samma sätt som när jag kunde jobba och då hade det mer normalt. Trots att många kristna vänner antagligen har bett för mig. Men samtidigt så har jag växt till i kunskap. Och förhoppningsvis förtröstan.

En väg ur trassliga andar kan också vara att bo bra, som i mitt fall, i ett gruppboende. Även om det här finns missbrukare också, så tycker jag detta är en fråga om människosyn. För även om jag själv aldrig har provat någon drog, så vet man ju aldrig vad andras trassel egentligen berott på.

Svenska Kyrkan säger "Gud ser Människan".
Mer
8 år 2 månader sedan #799584 av notwoodstock
[ Förbön, från pastorer och präster ]

Min kompis gav mig rådet att gå till Församlingsledningen och be om förbön, vilket jag också gjorde.

Jas 5:14* Är någon glad, så må han sjunga lovsånger. Är någon bland eder sjuk, må han då kalla till sig församlingens äldste; och dessa må bedja över honom och i Herrens namn smörja honom med olja. (1917 års Bibel)
Mer
8 år 2 månader sedan #799587 av notwoodstock
[ Ägodelar, följ Jesus ... ]

Många med psykisk sjukdom följer ju Jesu råd i och med det att dom ju inte har råd med en massa ägodelar. Så lärljungaskap blir lättare.

Men däremot så kan det kanske vara fråga om detta att följa Jesus, och att bli överlåten på att ägna sitt liv åt Honom. Det krävs ju att mogna till ett sådant beslut.
Mer
8 år 2 månader sedan #799591 av notwoodstock
[ Glömma och förlåta... ]

Detta är ju viktigt i alla sammanhang, men i synnerhet viktigt för de som fått psykiska problem genom att de i livet råkat ut för övergrepp och annat. Därmed inte sagt att förlåtelse alltid är lätt. :

Matt. 6:14* Ty om I förlåten människorna deras försyndelser, så skall ock eder himmelske Fader förlåta eder;
15* men om I icke förlåten människorna, så skall ej heller eder Fader förlåta edra försyndelser. (1917 års Bibel)
Mer
8 år 2 månader sedan #799592 av Isa-Alise