min sambo vägra söka hjälp, ganska akut nu!!!

  • Thea
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #106835 av Thea
Hej

jag misstänker att min sambo har schizofreni. Jag vet inte mycket om psykiska sjukdomar, det kan lika gärna vara något annat, men jag är helt övertygad om att han lider av något. Just nu är han inne i en väldigt dålig period som har pågått i ett halvår. Bland annat så innbillar han sig att det är personer inne i vår lägenhet. Han säger att folk förföljer honom och att han ständigt är iaktagen. Vid något tillfälle har han även antytt att han har övernaturliga förmågot. Han hör även röster som ingen annan hör.
Det värsta är att han skyller allt på mig. Han är övertygad om att jag lämnar ut min nyckel till andra personer och ber dem gå in i vår lägenhet för att slå honom. Han skriker på mig minst en gång om dagen och kräver att jag ska lägga av med allt, förklara vad jag har gjort och varför. Jag har ingen aning om vad jag ska svara på dessa anklagelser.
Han anklagar mig för allt möjligt bland annat har han fått för sig att jag är otrogen. Vissa dagar kan han helt plöstligt komma fram till mig och vara skit förbannad och påstå att jag nyss slog till honom, detta även att vi är i två olika rum.
Innan allt detta började var han världens underbaraste person, och det är fortfarande ibland. Nu är han jätte hemsk mot mig han skriker och håller fast mig. Han har även slagit mig, tagit stryptag och bitit mig.
Jag gör allt för att han ska söka vård men han vägrar lyssna och säger bara att det är jag som är sjuk. Jag har fått honom att ringa till akutpsyk några gånger, det gör att han lugnar ner sig för tillfället. Jag har lovat att han ska kontakta en läkare för att få lugnande. ( jag hoppas att detta leder fram till en remiss till en psykiater. Men det var väldigt länge sen han lovade detta. Jag brukar försöka påminna honom. Ibland säger han att han ska boka en tid och ibland säger han bara att det är jag som behöver som behöver.
Hur ska jag göra för att få honom att söka vård? vi kan ju inte fortsätta att leva så här. Jag kan absulot inte lämna honom, jag älskar ju honom. Jag är fortarande ung (21år) men jag har byggt upp hela mitt liv med honom.
jag ber om ursäkt för det otydliga och osamanhängade språket, men det har varit en väldigt jobbig dag idag. Jag hoppas bara att någon av er har någon erfarenhet och tips om hur man får någon att söka hjälp.
Mer
16 år 3 månader sedan #106847 av ak
Din sambo lider av vanföreställningar, paranoia och andra psykotiska symptom. Vad du bör göra är att OMEDELBART utan att prata med din sambo ringa till akutpsykiatrin och berätta hur det ligger till. Polisen kan komma och hämta din sambo. Han är hotfull mot dig och du borde helt ignorera hans friskare sidor just nu. Se till så att han blir inlagd -- även om det är mot hans vilja.
Mer
16 år 3 månader sedan #106851 av Thea
Jag har försökt att ringa akutpsykriatrin men det är bara upptaget. När jag äntligen fick tag i någon så drog han ut telefonsladden. Han har ringt dit själv två gånger, men de verkar inte tycka att det är så allvarligt.

Kan han verkligen bli tvingad till vård? jag trodde att man själv var tvungen att söka, så länge det inte handlar om något brott. I och får sig så begick han brottslig gärning när han slog mig. Men det var flera veckor sen och jag har inga som helst bevis.
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #106852 av vnv
Välkommen till Viska, Thea!
Låter som du är i en knivig situation. Har inga bra råd tyvärr. Försök att få honom att söka vård frivilligt, det är alltid bättre än att ta till tvång....

Önskar dig Lycka till på vägen!

/vnv
Mer
16 år 3 månader sedan #106854 av ak

Thea skrev: Jag har försökt att ringa akutpsykriatrin men det är bara upptaget. När jag äntligen fick tag i någon så drog han ut telefonsladden. Han har ringt dit själv två gånger, men de verkar inte tycka att det är så allvarligt.

Kan han verkligen bli tvingad till vård? jag trodde att man själv var tvungen att söka, så länge det inte handlar om något brott. I och får sig så begick han brottslig gärning när han slog mig. Men det var flera veckor sen och jag har inga som helst bevis.


Jasså, han har slagit dig också? Låter som en hyvens person. :rolleyes:

Jag tycker du skall ringa polisen istället så de hämtar honom. Han har misshandlat dig och är en psykotisk och kriminell individ som har grova vanföreställningar.
Mer
16 år 3 månader sedan #106855 av Nissegossen
Flytta! Detta eftersom att han slagit dig!

Om du då fortfarande älskar honom så behöver det inte betyda att du lämnar honom!

En kvinna som blivit slagen skall aldrig finna sig i det!
Det kan bli mycket värre!

Så, lev särbo där både du och han har en dörr, att stänga om er!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum