föräldrar som blir arga över ens sjukskrivning etc..

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #140958 av
Hej
min mamma skällde ut mig när jag varit sjukskriven i 8 månader frö första gången. Hon var arg och sa att jag inte skulle få något jobb i framtiden på grund av att arbetsgivare skulle se att jag varit sjukskriven. Hon sa andra saker också. Sen när jag vill flytta till ett gruppboende, så är hon emot det med.

Är det här vanligt? Hon vill ofta bestämma över vad jag ska göra. OCh en gång så ville hon absolut att jag skulle göra en "psykologisk övning" för mig själv hemma, och så skällde hon ut mig för att jag inte ville göra den.

Det är förresten tussilago som skriver, men jag ville inte att den här tråden ska kopplas ihop med mig, om någon jag känner skulle läsa mina inlägg.

Min mamma är däremot absolut för all hjälp jag kan få för att ta reda på mer om det är en infektion som stör mig. I det stödjer hon mig, trots att hon fortfarande är sur över att jag är sjukskriven. Men hon är väl orolig över att se att jag är dålig. Hon säger ofta det, att det gör hennne ledsen att se att jag är dålig.
Mer
15 år 8 månader sedan #140962 av Geta
Jag känner igen detta som du berättar om. Det är
likadant med min syster. Hon hade väldigt svårt att
acceptera när jag blev förtidspensionerad.
Schizofreni är inte alldeles enkelt att leva med.
Att utsättas för stora krav och uttalad kritik gör
det inte lättare.
Det kan vara helt enkelt så att man inte orkar leva
upp till den idealbild som anhöriga har.
Rimliga krav är viktigt för att tackla något så svårt
som schizofreni.
Mer
15 år 8 månader sedan #141038 av Admin1
Många här har upplevt problem med sina anhöriga, så din situation är på intet sätt unik. Du hade väl schizoaffektiv och då tycker jag att dina anhöriga borde kunna få familjeutbildning, så att de förstår dig bättre. Du kan ju tala med kliniken, som du går till om det. Vid schizoaffektiv brukar man sällan få de funktionsförluster, som kan ses vid schizofreni, så prognosen är bättre. Hur länge har du förresten varit sjukskriven?
Mer
15 år 8 månader sedan #141287 av Admin1
Det finns självstudiehäften Kompetenz, som kan beställas från läkemedelsföretaget Lilly och jag tror att det är gratis:
www.lilly.se/terapiomraden/schiz ... dning.html

Sedan finns ju också Schizofreniskolan:
www.schizofreniskolan.se/se/schi ... eniskolan/
Mer
15 år 8 månader sedan #141289 av Geta
Pfizer har också gett ut häften med information
om schizofreni. Senast jag var hos sjuksköterskan
fick jag 10 häften som kallas Alliansprogrammet.
Det är också information till anhöriga.
www.pfizer.se/default____7420.aspx