Syskonsskarans ordning för måendet !!

Mer
15 år 4 månader sedan #162842 av Nissegossen
Minst! Fick alltid allt skäll!
De jämförde mig med sig själva och de var ganska mycket äldre. Jag var sladdbarn..

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 4 månader sedan #162852 av Jocke
Jag tror faktiskt ordningen mellan syskonen har betydelse. Dels fär man ärva från de äldre syskonen, dels får de äldre mer insyn i hur man uppfostrar barn. Från början kan avundsjuka finnas innan de äldre förstår att man behandlar syskonen jämbördigt. Men som yngre kommer man aldrig ikapp sitt äldre syskon. Dem har hela tiden ett övertag i.o.m att dem lättare kommer ihåg hur den yngre uppfostrades. Då kan man lättare favoriseras eller att föräldrarna låter de äldre ta ett viss ansvar trotts att rättvisa ska finnas. De yngre vet inte hur man uppför sig som barnvakt inom familjen.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 4 månader sedan #162854 av Nissegossen
håller med dig Jocke. Fick sitta som barnvakt någon gång hos mina syskonbarn, men hade aldrig lärt mig att byta en blöja. Var vid det tillfället 12 år gammal..

Ett trauma för både mig och henne...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 4 månader sedan #162926 av spasy
Har bara halvsyskon, men har inte levt med någon av dem.
Vet bara vem ett av dem är, ingen kontakt.
Mer
15 år 4 månader sedan #162953 av Admin1
Att ha ett syskon, som är mindre än 5 år äldre medför en förhöjd risk för schizofreni, liksom att vara förstfödd. Men att ha syskon som är mer än 10 år äldre medför mindre risk för schizofreni. Detta enligt en finsk undersökning. Själv är jag förstfödd.