Hur ska jag stödja på bästa sätt?

  • Anhörig
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 dagar sedan #679 av Anhörig
Hej,
jag är anhörig till en person som nyligen blivit sjuk och fått börja medicinera. Personen tycker att jag oroar och engagerar mig för mycket, men det är svårt att låta bli då det är en familjemedlem. Kan någon ge mig ett råd? Personen är sjukskriven, hör otäcka röster osv. mest nattetid, men även lite på dagen. Personen vill ha någon eller några människor runt sig, då fungera det bäst.
Vill passa på och tacka alla som skriver och delar med sig av erfarenheterna, så jag kan läsa och lära mig och kanske finna tröst!

Anhörig
Mer
20 år 3 dagar sedan #680 av Admin1
Hej!

Schizofrenidiagnos kan först ställas när symptomen pågått i 6 månader dvs dessförinnan finns det ganska stor chans att tillfriskna. Efter diagnosen schizofreni är ställd är chansen för återhämtning 25-35 % i Sverige. Funktionsnedsättningen kommer oftast de 2-5 första åren dvs vården i början av sjukdomen är viktigast.

Anhöriga kan om de uppträder olämpligt fördubbla risken för återfall i psykos. Det kan bestå av fientlighet, överengagemang och kritik. Läs följande info från WHO hur man skall uppträda, som anhörig:
www.viska.se/index.php/component ... l-bete-sig

Viktigaste uppgiften för anhöriga är att se till att vården är rätt utformad. För schizofreni har följande behandlingar bevisad effekt:
antipsykotika ( är personen yngre bör de enligt Socialstyrelsen få nya och dyrare antipsykotika, som ger mindre biverkningsrisk)
kognitiv beteendeterapi (lika god effekt på symptom och återfall som antipsykotika)
patientutbildning
familjeterapi eller intervention - utbildning för anhöriga
Läs Socialstyrelsens Kunskapsöversikt (finns som pdf-fil) för att få kunskap om vilka behandlingar som är bra.


En vårdplan är viktig.

Efter psykosen kan en postpsykotisk depression inträda, som kräver antidepressiva läkemedel.

Boken Vår son har schizofreni finns som pdf-fil att hämta och läsa på Internet:


Viktiga saker i livsföringen:

Att sova tillräckligt
Att motionera.
Ät sill eller lax minst 2 gånger i veckan. Personer med schizofreni har brist på omega3 fetter som finns i fet fisk.
Följ vikten för att se att inte viktökningen av medicineringen blir för stor. 4-7 kg
viktökning bör göra att läkaren informeras om detta.
Tag 1 multivitaminpreparat med dagsbehovet av vitaminer. Vitaminet folsyra och B-vitaminer kan vara viktigt.
Att chatta med andra som har sjukdomen kan kanske minska risken för återfall med 80 % se
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... t-aterfall

Daglig sysselsättning är viktig och kommunen har skyldighet att ordna detta.
60-80 % kan arbeta om rätt sorts stöd ges via SYOS-konsulent t.ex.


Hör han röster vid läggdags så ligg på sidan med höger öra mot kudden. Hjälper inte detta pröva vänster öra.

Du är välkommen med ytterligare frågor!
Mer
19 år 11 månader sedan #872 av Vargen
Behandla denna person som en vanlig människa med problem. Även om man är schizofren betyder inte att man är begåvningshandikappad eller dum.