min systers pojkvän har schizofreni, vad göra?

  • Annica
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #1802 av Annica
Hej alla!

jag står helt handfallen här. Min lillasyster (18 år) har varit ihop med en killa (24 år) i nio månader och har helt plötsligt fått veta att han har schizofreni. Han har ljugit om det och om en del andra konstiga småsaker. Är det vanligt att man ljuger eller undanhåller fakta för sig själv och andra?
Mina föräldrar vill att hon ska göra slut och jag vet varken till eller från.
Han har föreslagit att de allihop ska gå till en psykolog och få ett uttalande om att han inte blir våldsam. Är det ett bra förslag?
Just nu verkar han vara inne i en bra period då han inte behöver äta medicin nu.
Usch, allting är så konstigt.
Aja, ha det så bra!

Kram Annica
Mer
19 år 9 månader sedan #1805 av Johan
Det låter som en bra idé att träffa hans psykolog då alla kan ställa alla möjliga frågor. Schizofrena är enligt flera undersökningar inte mer våldsamma än vanliga människor. Däremot finns en ökad risk att skada sig själva men om han inte behöver ta medicin så tillhör han de som tillfrisknar och kan leva ett normalt liv. Det är lätt att få en felaktig bild av media.

Jag tex studerar heltid Teknisk Fysik på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm
Mer
19 år 9 månader sedan #1808 av Admin1
Hej!

Jag har inte läst att de med schizofreni ljuger mer än andra, men samtidigt är det nog så att de flesta försöker hemlighålla sin sjukdom. Det beror på de fördomar och diskriminering, som finns i samhället om schizofreni. Det är därför inte ovanligt att läkare försöker att "mörka" diagnosen vid schizofreni för att inte framkalla depression mm hos patienten. Att ljuga är ganska vanligt och jag läste att det är normalt att göra det flera gånger dagligen. De flesta tänker inte på det bara.

Våld vid schizofreni beror nästan alltid på missbruk och våldsrisken är förhöjd också om man inte tar sin medicin. Den är också förhöjd om man tillgripit våld tidigare eller bor i ett bostadsområde med mycket våld. Normalt är en person med schizofreni lika farlig som fyra normalpersoner. Alkoholister, narkomaner och personlighetsstörningar är flera gånger mer farliga än en peson med schizofreni.


Admin
  • Annica
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #1809 av Annica
Jag pratade med hennes pojkvän i telefon och då läste han upp en massa läkaruttlåtanden. Där stod det bl a att han hade border line-personlighet, vet ni vad det innebär?
Jag är nog inte så rädd för att han ska få en psykos och ge sig på henne, jag är snarare rädd att hon inte ska orka med ett förhållande med honom. Hon är ju bara arton och har ingen aning om vad schizofreni innebär. (ja, inte jag heller riktigt..)
De har ju bott ihop men flyttade en bit ifrån min hemstad och då tycker mina föräldrar att det är jobbigt eftersom de nu inte kan se hur det står till med min lillasyster om hon skulle fortsätta bo hos honom.
Tror ni det vore en bra idé om de bodde ifrån varandra några veckor för att se hur det hela utvecklar sig? Hon fick ju inte veta att han var sjuk förräns en vecka sen.

Mvh Annica
Mer
19 år 9 månader sedan #1812 av Admin1
Hej!

Jag tror det är svårt att ge bra råd här. Dina uppgifter är ganska motsägelsefulla. Du säger att han har schizofreni, men att han är i en bra period och inte äter läkemedel. Vid schizofreni brukar man alltid äta läkemedel utom om man tillfrisknat, vilket kan hända eller om man inte får effekt alls av medicinen.

Borderline-personlighetstörning finns, men borderline begreppet kan ibland användas lite vårdslöst av vården. Förr pratade man om borderline schizofreni, vilket numera kallas schizotyp personlighetsstörning som är nästan samma sak som schizofreni.

Jag undrar om han egentligen har schizofreni för det här fallet verkar lite rörigt minst sagt. Det bästa vore kanske om din syster sökte råd av någon med insikt. Jag är inte säker på att oroliga och nervösa släktingar utan kunskaper och kanske otillräcklig insikt i det enskilda fallet kan göra så mycket nytta egentligen.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #1814 av Abzu
Det kan nog vara bra att nappa på killens erbjudande om att din syster får följa med till en psykolog och prata om hans sjukdom.
Då kan hon få svar på sina frågor och ni i familjen blir nog lugnare av det också. Ska man leva med någon som är psykiskt sjuk så bör man ha viss insikt om vad det kan innebära tycker jag.

Angående våldsamhet, så är det mest de psykiskt sjuka som även har missbruksproblem som kan bli våldsamma. De människor jag träffat som varit psykotiska har snarare varit mycket försiktiga av sig och har viljat dra sig undan stökighet och konflikter.