Dubbelerfarenheter från schizofreni?

Mer
18 år 1 månad sedan #33860 av po
Det vore intressant att höra lite tankar från en som är schizofren och som haft kontakt med en annan schizofren person då denna haft en psykos.

Det jag vill åt är alltså hur du som schizofren vid "friskt tillstånd" hanterat saker såsom förrakt, anklagelser, stark agressivitet från en annan person som just då haft en psykos. Det borde leda till intressanta nyanserade erfarenheter.

Jag är själv bror till en schizofren.

Den som är schizofren har ju inte valt det själv, och vet inte heller hur hans/hennes uppträdande har för effekt på sina medmänniskor. Den som blir utsatt för t.ex. anklagelser om konspiration mot den schizofrena har ju heller inte valt att få möta en sådan situation.

Hur tycker du som upplevt både ock att den som utsätts för anklagelserna ska hantera situationen, och hur har det påverkat dig?
Mer
18 år 1 månad sedan #33869 av Admin1
Jag har inga egna direkta sådana erfarenheter, även om jag känner två med schizofreni rätt väl. Jag tror att det är viktigt att man förhåller sig lugn och inte blir kritisk eller fientlig när man blir anklagad, eftersom personer med schizofreni kan försämras av det och bli ännu mer psykotiska. Man skall nog försöka vara milt kritisk och ställa frågor Varför tror du det? Är det väldigt jobbigt och stor aggression kanske det bästa är att hålla sig undan tills situationen förbättras. Det är ju inte bra om ens närvaro väcker negativa känslor och särskilt om man har schizofreni är man känslig för aggressioner och kan försämras själv av det.
  • bolombolom
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #33873 av bolombolom
Svar från bolombolom i ämnet Dubbelerfarenheter från schizofreni?
Tack för svar! Det är skönt att den här sidan finns...

Jo, det verkar vara en rätt så bra metod att hålla sig lugn. Har själv praktiserat den.


Det finns mycket tankar och frågor men svårt att uttrycka dem...
Mer
18 år 1 månad sedan #33894 av Isa-Alise
  • bolombolom
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #33904 av bolombolom
Svar från bolombolom i ämnet Dubbelerfarenheter från schizofreni?
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, Isa-Alise. Jag har läst rätt mycket på forumet här de senaste dagarna och du uttrycker dig på ett fint och omtänksamt sätt.

Perspektivet på livet ändras helt klart efter att ha upplevt saker som de här, oavsett vilken sida av "staketet" man står på.