Får hjälp av mitt syskon

Mer
4 år 3 månader sedan #1215116 av Nissegossen
Hittade denna länk, lägg den på bokmärken den innehåller vad som står i lagen skriv till dem, du får svar på juridiska frågor, med reservation att jag inte vet om det kostar något
www.lawline.se/categories/204?page=10

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 3 månader sedan #1215271 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Får hjälp av mitt syskon
God man Göteborg:
Vem som betalar arvodet beror dels på storleken på din huvudmans tillgångar och dels storleken på din huvudmans skattepliktiga inkomster.

Om din huvudmans banktillgodohavanden överskrider två (2) prisbasbelopp betalar din huvudman arvodet själv ner till gränsen två prisbasbelopp. För huvudmannens skattepliktiga inkomster gäller motsvarande men där är gränsen 2,65 prisbasbelopp. Huvudmannen betalar själv sitt arvode ner till gränsen 2,65 prisbasbelopp med avseende på skattepliktiga inkomster brutto.

De båda beloppsgränserna (2 prisbasbelopp för banktillgodohavanden och 2,65 prisbasbelopp för skattepliktig inkomst) gäller oberoende av varandra. I de fall som huvudmannens inkomster eller banktillgodohavanden understiger dessa belopp betalar kommunen arvodet till den gode mannen eller förvaltaren.

Prisbelopp: 47300 kr x 2,65 125000 kr
Har man mer än 125 000 kr i pension/sjukersättning får man betala gode man.

goteborg.se/wps/portal/enhetssida/for-di...2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 2 månader sedan #1223259 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Får hjälp av mitt syskon
Jag fick hjälp med en sak idag. Glömde fråga syrran om lampan i vardagsrummet, den lyser så svagt. Jättesnällt av henne att ställa upp!
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 veckor sedan #1223319 av Nissegossen
Admin1,

Tack för upplysningen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Admin1.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 2 veckor sedan #1242629 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Får hjälp av mitt syskon
Idag gick syrran och jag till Jysk och köpte sängkläder åt mig. Jag hade inte kommit till skott ensam.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 6 timmar sedan #1245765 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Får hjälp av mitt syskon
Jag har en bra relation med min syster. Under mitt korta paranoida skov i eftermiddags ringde jag henne och hon tog sig tid att prata en stund. Annars är väl det vanliga att man tappar kontakten, var och en har fullt på sin kant.