Om ditt barn hade schizofreni och försöker skaffa barn

Mer
6 år 7 månader sedan #966435 av Carmen Al Kebab
Om ditt barn hade schizofreni och försöker skaffa barn... Hade du då berättat till partnern som h*n försöker skaffa barn med om diagnosen så ditt barn inte hade fått något eller några barn med den partnern?

Orsaken varför jag frågar är pga jag undrar hur onda föräldrar kan bli, kanske lika bra att leva med en partner i hemlighet livet ut.

Även om jag förstår föräldrarna att de inte vill att deras barnbarn ska bli schizofrena, så är chansen liten.
Mer
6 år 7 månader sedan #966454 av Geta
Min syster gav information till sina barn om min schizofreni innan de skaffade barn. Men det var inget som hindrade dem. Min syster hade ingen tanke på ärftligheten, när hon själv skaffade barn.
Jag tror att det snarare är omhändertagandet än ärftligheten som avgör om kommande barn ska få schizofreni. Schizofrena föräldrar kan i regel inte ta hand om sina barn på ett bra sätt. Det är på så sätt som sjukdomen överförs till kommande generationer.
Mer
6 år 7 månader sedan #968790 av Cosmos
Gener spelar roll visst, men uppväxten betyder mer har jag erfarit. Även om man har defekta gener kan man utvecklats normalt om bara uppväxtmiljön är gynnsam. Jag har själv inte haft en tanke på att skaffa barn.
Mer
6 år 7 månader sedan #968806 av Nissegossen
Nej, själv skaffar jag inte barn, beroende på att jag önskar ingen denna sjukdom. Så, frågan kan jag inte besvara.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 7 månader sedan #968878 av cecilia76
Det gick ju ganska bra för Susanne Osten. Finns flera lyckade personer som växt upp med sjukliga föräldrar.
Mer
6 år 7 månader sedan #968884 av Amandara
Jag skulle vilja ha barn men har inte haft någon intresserad pappa att skaffa dem med.