Anhörig vägrar ta sin medicin

Mer
6 år 6 månader sedan #978855 av intresserad
Har ni några tips på hur man kan få en person med schizofreni att återgå till att ta sin medicin + återuppta kontakten med sin läkare? Som det ser ut nu är det stor risk att personen kommer förlora den hittills gemensamma vårdnaden om sina barn p.g.a någon envis tanke, bestämt sig för att inte gå tillbaka till läkaren.
Det finns en lång historik med bl.a Soc, så flera instanser känner till personen och läget.

Helt enkelt frustrerande. Jag som närstående tänker att det bästa för barnen vore att de får bo på heltid hos den andra föräldern men samtidigt önskar man helst att personen i fråga skulle sköta sig lite bättre så att det inte behövde hända.
Mer
6 år 6 månader sedan #978859 av Geta
Hej och välkommen!

Har du gått anhörigutbildning? Är du med i Schizofreniförbundet? Där kan nog sådant diskuteras.
Mer
6 år 6 månader sedan #978860 av Nissegossen
[youtube:3ehwpv1d]Lstn6WNnCRc[/youtube:3ehwpv1d]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 6 månader sedan #978861 av Nissegossen
Hej och välkommen, ja, du lär få svar från många här. Det kanske vore en god ide att visa din anhörig på viska. I de flesta fall hittar alla nyinsjuknade hit, så varför inte?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 6 månader sedan #978865 av Nissegossen
Bor din anhörige i Göteborg finns vid Svingeln i gamla kvinnofängelset ett allaktivitets hus för psykisk sjuka, ursprungligen för Schizofreni då det startades av eldsjälen Barbro Benjaminsson som tog över det som var från början en förening som då kallades IFS Intresseföreningen för schizofreni där jag själv är en av de första medlemmarna som från starten 1978 bildades genom Psykiatriker Ulf Malm samt psykologen, Lennart Lundin som ännu är involverad i Schizofreniförbundet, paraply organ till IFS www.schizofreniforbundet.se/

I den lokala föreningen, du lär hitta den på din ort där du bor. Där är numera mest för anhöriga
sv-se.facebook.com/ifsgoteborg/

Samt en sak, som är så gott som nödvändigt då tänker jag på gyllingen en avläggare från Gyllenkroken www.gyllenkroken.se/
www.gyllenkroken.se/gyllingen Den är till för barn som har psykiskt sjuka föräldrar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 6 månader sedan #978897 av intresserad
Tack för alla svar :)
Personen har varit sjuk i ca 6 år så det är inte så nytt. Personen är dessutom "rädd" för datorer och mobiler (eftersom personen tror att familjen styrs av något okänt via dessa kanaler) så tror inte intresset för att vara härinne är så stort, men tack ändå :)

Givetvis har både jag och andra försökt fråga vården och andra om tips men det har varit lite andefattigt så därför jag gick in här.

Tänkte mest om någon har något konkret "hands on" förslag. Det är givetvis svårt för alla andra också, inte bara för oss, men man hoppas alltid på att få upp ögonen för något nytt att säga, kanske når man in rätt vad det är?