Vuxna Sonen (27 år) med diagnostiserad schizofreni skär sönder våra bildäck..

Mer
5 år 8 månader sedan #1073992 av pappan1960
Hej,är ny här och vill gärna ha tips och råd hur jag skall hantera detta.Sonen har nu varit sjuk i 8 år och det har givetvis varit otroligt jobbigt för hela familjen.Han har bättre perioder då vi kan umgås normalt men när skoven kommer så kan han bli mycket aggressiv och har nu flertal gånger skurit sönder mina och hans mammas bildäck.Igår hände detta igen och jag ser på kamerabilder att det är han så det råder ingen tvekan att det är min son.Hur hanterar man sådant? Jag kände mig tvungen att göra en polisanmälan då detta kan ju inte fortsätta så här! Till saken hör ju givetvis också att han går på sk aktivitetsbidrag och kommer ju aldrig att kunna betala dagsböterna som han förmodligen kommer att åka på.Jag och hans mamma har betalat böter vid flertalet gånger för allt mellan olaga hot och annat som han hittar på då han har sina psykotiska perioder.Nu känns det som att detta kan inte fortsätta så här mer...Tips och råd emottages tacksamt
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1073994 av Geta
Hej och välkommen!

Det låter jättejobbigt! Det finns familjeutbildningar att gå för anhöriga. Schizofreniförbundet kan ha en lokalavdelning, där ni bor. Det kan vara bra att få kontakt med andra anhöriga som har fått problem.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Geta.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1073998 av Admin1
Bästa effekten av antipsykotika har Clozapine och Zyprexa, som båda har också bäst effekt mot aggressivitet. Om han är inlagd årligen och har mycket symptom kanske han inte får effekt av antipsykotikan och då använder man Clozapine, som då ger effekt hos 75 %. Clozapine behandligen avbryts sällan och är lika bra som depåinjektioner. Nu finns det andra behandlingar, som också ger effekt, som kurserna sjukdomshantering, familjeutbildning, familjeintervention och Ett självständigt liv. Dessa behandlingar eller kurser brukar psykiatrin erbjuda och de kan halvera psykossymptomen.

Vilken medicin har han?

Obs! Man kan ansöka om handikappersättning för extra utgifter, som handikappet medför, men minst 1000 kr/mån och max 3000 kr/mån.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 8 månader sedan #1073999 av Geta
Det är viktigt med lågaffektivt bemötande. Det hjälper inte att skälla. Det blir bara värre.
Mer
5 år 8 månader sedan #1074001 av björk
Jag vet en med autism han ville boxa i magen.
Han fick dem gå promenad(er) me
Mer
5 år 8 månader sedan #1074003 av pappan1960
Han har nog fått alla både nyare och äldre mediciner som finns på marknaden :( Har också försökt att vara lugn och sansad med honom då jag inser att det inte är hans fel att han är sjuk.Dock återstår samma dilemma för oss i familjen då det inte kan fortsätta så här.Sjukvården försöker nog så gott dom kan men det verkar inte vara någon mer hjälp att få..bra tips det med möjlighet till bidrag faktiskt,skall undersöka detta närmare!