Ni med AS-diagnos

Mer
4 år 7 månader sedan #1173781 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Ni med AS-diagnos
Jag frågade min läkare i våras om jag kunde ha aspergers, han avfärdade också det. min terapeut e inte helt säker dock o frågade om ja ville göra en utredning. Jag hade typ inga kompisar (frivilligt) på dagis o lågstadiet, folk ville va mina kompisar men ja dissade dom. Kunde läsa innan ja började skolan.
Mer
4 år 7 månader sedan #1173798 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Ni med AS-diagnos
Inte bara som barn. Än idag blir jag socialt utmattad av tex jobbet eller möten. Får halvt panik när jag får tjat om kompisar som ”vill ses” och som påpekar att det var ett helt år sen sist.... jag behöver min ensamhet. Folk fattar inte hur jobbigt det är att behöva avkoda alla sociala koder MEDVETET varje dag. För normala är socialt en avslappning. Jag har det inte så.
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1173847 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ni med AS-diagnos
Jeg har store problemer med retningssans og sosiale koder. Det er vanlig med kognitive, perseptuelle og adferdsmessige utfall ved CP, men dette er så grovt underkommunisert, (ikke minst av pasientorganisasjonene selv) at det er helt utrolig. Det er jo hjerneskade det handler om. Jeg har derfor fått mye mer gehør i autismeforeningen enn i CP-foreningen.

Det er stort problem at nevroforstyrrelser som oppstår tidlig livet mer eller mindre ubevisst betraktes som "barnesykdommer." Det er først i voksen alder at problemene blir virkelig store, ettersom kravene blir strengere.
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Admin1.