Att hedra minnet av bortgånga anhöriga

Mer
4 år 5 månader sedan #1199284 av Vittrad
Brukar ni göra något för att "hedra minnet" av era bortgånga anhöriga? Lägga en blomma på graven, tända ett ljus eller visar er hänsyn på annat vis? När gör ni det, under högtider eller lite när som helst under årets gång? Eller skiter ni totalt i de döda?
Mer
4 år 5 månader sedan #1199289 av memphis
Jag hade min förra hund som jag älskade så mycket. Nu har jag hennes aska i en urna (som Fantasio eventuellt tillverkat) på en hylla. Jag brukar tända ljus för henne och ibland rökelse. Men jag är lite känslig för parfymen så oftast tänder jag bara ljus.
Mer
4 år 5 månader sedan #1199296 av Richard
Jag skiter inte i de döda, men de jag känt, en trillade av en färja, en i en trafikolycka o en av en överdos. Samt tänker jag mycket på min morbror som tog sitt liv i juli i år. Alla ligger i gravar långt ifrån där jag bor. Morfar, gammelmorfar o min morbror ligger i en familjegrav i Lindesberg, 55 mil bort. Två av de kompisar ovan var Jehovas vittnen, o har sina särskilda begravningar. Men han som trillade av färjan, hans kropp hittades aldrig men han dödförklarades 3 år senare.

Man tänker ju ibland på dom, men som sagt, jag har inga gravar att gå till. Farfar och farmor kremerades o ligger utspridda på den katolska kyrkogården i Västerås.
Mer
4 år 5 månader sedan #1199297 av Zoidar
Har inte besökt en av mina bästa vänners grav. Han begravdes i Norrland, 100 mil från där jag bor. Vill besöka graven någon gång.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1199306 av Maxjohan1983
Mor och mormor tänder ljus på morfars grav, blommor under vår och sommarmånaderna. Brukar följa dem med ibland till graven.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
4 år 5 månader sedan #1199308 av Geta
Har ingen på kyrkogårdarna i stan där jag bor. Min syster och hennes man har tänt lykta på mammas och pappas grav. Det är en lykta med batteri, så den lyser flera dygn.