Hur får man hjälp till anhörig som är i kraftig psykos?

Mer
4 år 1 månad sedan #1231269 av Emmson
Mina barns far har kraftig psykos utan sjukdomsinsikt. Han har uttalat hot mot andra i sin närhet och lever i en helt annan värld.
Han tycker också att jag kidnappat barnen eftersom han inte får träffa dom nu.
Jag har fått ringa polisen tre dagar i sträck nu då han har stått utanför min dörr och bankat.
De griper honom och kör iväg han sen börjar detta om igen och igen..
Han behöver definitivt vård innan han skadar någon annan men polisen vägrar köra han till psyket.
Har haft mobila teamet med läkare också som tänkte skriva LTP tills dess att han hotade med att han skulle gå ut i media och grejer.
Då ändrade läkaren sig plötsligt och avvek?
Vi står nu i ett moment 22 där jag inte vågar gå utanför dörren och detta påverkar ju också barnen.
Polisen gör inget, vården gör inget.
Ska han behöva skada någon innan det tar in han?
Har även orosanmälan till socialtjänsten för honom men som sagt, ingen vill ta på sig ansvaret.
Tilläggas bör även också att han precis blivit varslad från sin lägenhet och har inget jobb, inga vänner och driver därför omkring utomhus nu.
Detta är ju såklart väldigt jobbigt för mig och mitt samvete då jag även tycker synd om honom men polisen och socialtjänsten har sagt att jag under inga omständigheter får släppa in han. Ändå låter dom han gå runt såhär med vapen på sig och får fortsätta hålla på!!

Behöver alla tips och råd för hur jag ska göra för att det ska hända något?
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1231271 av mrsearlgray
Finns nog inte så mycket du kan göra mer än att försöka skydda dig själv ifrån han, som sagt du har ju gjort en orosanmälan, men prova igen.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan #1231273 av PsychoWard
först kan jag börja med att säga att Jesus hatar äktenskapsbrott och det står om i den heliga bibeln.

och din historia verkar väldigt lik en som jag läste om för några veckor sedan. det var ett förundersökningsprotokoll på flera hundra sidor och som jag kommer ihåg det så handlar det om en kvinna och en man som båda begått äktenskapsbrott och nu levde tillsammans med sina barn som de fått under tidigare förhållanden. snubben var VD för ett stort företag och hon arbetade i samma företag, lägenheten de ska ha flyttat in i kostade 14 miljoner och snubben hostade upp 90% bara så där, eller tog ett lån om det var det nog. iaf, den här kärringens son ska tydligen vart en bankman och snubben blev misstänksam att de hade gått ihop i en komplott mot honom, men då anklagade kärringen (och fler) honom för att vara psykotisk och de körde han fram och tillbaka till psyk och hämtade olika tabletter. eventuellt har de lurat i honom "medicin" i kvällsmaten någon gång med, och han ska ha berättat om att han blivit drogad men fick då svaret typ "men du är sjuuuuk" och de körde sin "psykos grej" på fullt allvar. de fick även VD'ns chef att vara på samma noter. iaf så fick kärringen i fråga flera knivar i sin kropp till slut, och vad som egentligen hände - det vet vi nog inte och frågan är om vi nånsin får reda på det! men med Gud är inget omöjligt, sade Jesus Kristus medans Han vandrade på denna planet.

du kan läsa om det hemska här: www.flashback.org/t3068791
Mer
4 år 1 månad sedan #1231275 av Clean
Rid ut stormen. Träffa inte honom då det rör sig och dina barns säkerhet. Han kommer garanterat göra nåt dumt så han hamnar på rättspsykiatriska eller fängelse. Hoppas rättspsykiatriska för då kan han få hjälp av dom. Sedan efter rättspsykiatriska kan du ringa honom och kolla om man kan mötas igen. Först då och endast då när han har fått hjälp kan du ha kontakt med honom. Annars riskerar du och dina barn säkerheten. Rid ut stormen.
Mer
4 år 1 månad sedan #1231280 av Geta
Har han haft psykos tidigare? Har han blivit medicinerad?
Mer
4 år 1 månad sedan #1231281 av Emmson
Det gör jag, men borde ju finnas något sätt att man kan få in han på LPT innan han skadar någon?
Hur kan det ens vara lagligt att låta dessa människor få vandra fritt tills dess att de sker något illa?
Det är ju hemskt för både personen och för den som råkar illa ut!