Rådlös syster i okänt mörker

Mer
17 år 3 veckor sedan #67989 av Mayah
Hej på er alla.

Jag har nyligen fått reda på att min älskade lilla syster har "filurer", vänner, ovänner inuti sitt huvud. Tanken känns skrämmade eftersom några av dess "filurer" inte har goda avsikter. Jag har ingen aning om vart jag kan vända mig eller hur jag skall kunna hjälpa henne att ta tillbaka makten över sig själv och inte låta någon "filur" styra över henne.
Hon har länge sagt att hon inte mått bra med det är under den senaste veckan som jag har lyckats få fram vad det är som trycker henne.

Jag surfade runt på nätet bara för att se om jag kunde hitta något som kunde hjälpa mig och min syster i den kamp som vi nu och en lång tid framöver skall utkämpa. Jag ramlade in på denna sida och tänkte att här kanske jag kan finna råd och stöd. Det finns så mycket att läsa och så lite tid. Men ni som kanske har varit med ett tag snälla ge mig ett råd så att orkar kämpa men henne för jag anser att hon inte skall bli lämnad ensam i det här.

// Mayah
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 3 veckor sedan #67994 av Jocke
Du låter stark, Mayah! Filurerna kommer att dämpa sina avsikter, det kan dröja ett tag, eftersom hon låter nyinsjuknad? Men jag brukar, säga, låt dem leka "rommen" av sig.

Men nu vet jag inte hur stark vilja hon har? Men det brukar avta, ju mer makt dem tillåts att ha. Man går ofta bakåt i tiden, för att hitta förklaringar, men svaret är här och nu!

Samtiden är det viktiga, men samtidigt måste man ha himla mycket tålamod, för Rom byggdes inte på en dag! Har redan suttit och filat på en annan text är lite trött, men hoppas detta blir en bra start för dig och din syster!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 3 veckor sedan #68032 av Nissegossen
1) Sök kontakt med sjukvården! Detta är troligtvis något för dem!

2) Om du/ni vill hålla henne utanför psykiatrisk vård, sök psykolog kontakt!

Detta med att kontakta psykiatrin, det gjorde jag själv första gången när jag hörde röster och fick förföljese mani.

Detta med att vara paranoid slog ut i full blom strax efteråt! Numera är jag hederligt skeptisk till att sätta in Neuroleptika eller antipsykotikafrån början!

Detta för jag tror att de är "sjukdoms konserverande"
Men slår det ut till en psykos och om inte psykolog kontakt hjälper, ja, då återstår alla medel av medicin som finns att tillgå!

Innan man satte någon diagnos på mig, så fattade jag själv att jag var ett offer för sjukdomen Schizofreni!

Lycka till! Men förvänta dig inga underverk!

Jag har själv haft sjukdomen i 33 år snart och det är inget att varken rekommendera eller som jag säger; Det här önskar jag inte att min värste fiende skulle gå igenom!

Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 10 månader sedan #74344 av liina
låter likt min väninna det som din syster upplever. Det är jättejobbigt att som anhörig stå bredvid och inte kunna göra något man känner sig fruktavsärt maktlös....

Om hon inte fått proffesionell hjälp så bör hon söka det, eller så kan du söka det med henne om hon tycker det är jobbigt själv.

Förr eller senare brukar personer som mår dåigt få hjälp eftersom omgivningen börjar reagera när ett beteende blir underligt men det bästa är ju att söka hjälp innan dess.