Bristande föräldrar....

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 7 månader sedan #91621 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Bristande föräldrar....
Jo, men om dem anhöriga egentligen inte orkar ställa upp jämnt, men måste ändå, så är det svårt kanske för dem att inse att dem kanske avlastar ngn annan familj som får den profesionella hjälpen. Tyvärr har samhället blivit prioriteringsbenägen pga bristande resurser.

Men varför ska man nöja sig med att hjälpa sin släkting, när det finns hjälp att få? Får man inte ngt tillbaka av sina insatser, ett klokt ord eller ngt dylikt? Men det värsta kan vara att psykiatrin tycker man är självgående, fast det förfaller i hemmet. Vilken krackelerande yta tar dem inte hänsyn till, utan tar bara notis om det förskönande jaget som framträder just då?

Dem anhöriga ser oftast verkligheten!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 7 månader sedan #91625 av gast-sp-325483574
gast har du gått i terapi flera år,eller vem är du? :)
Mer
16 år 7 månader sedan #91626 av gast-sp-325483574
jocke.det är just vad dom inte gör
Mer
16 år 7 månader sedan #91628 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bristande föräldrar....
Det är populärt med anhörigvårdare inom
äldresjukvården t.ex. p.g.a besparingar
och neddragningar.
Det blir kanske så inom psykiatrin också
eller att det redan är så.
Kontakten med anhöriga brukar sällan vara
helt oproblematisk.
Det är säkert ett tungt lass att dra särskilt om
de anhöriga inte heller är riktigt friska.
Det är lika bra att skylla på Luther och
protestantismen som någon gjorde här. :lol:
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 7 månader sedan #91629 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Bristande föräldrar....
Föräldrar är oftast inte utbildade att sköta sina barn, men dem ser det dom ser och ofta kan det vara icke acceptabelt för dem att se situationen, hjälplösa som sagt.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 7 månader sedan #91634 av Nissegossen
Jag lägger inte skulden av min Schizofreni på någon av mina föräldrar! Det som skett har skett!

Tilläggas kan att jag nog råkat ut för en förlossnings skada, samt att det troligtvis var en sätes förlossning som dock gick bra.

Min farmors mor dog på ett mentalsjukhus i Skåne 1908.

Min far hade vid tidpunkten för min födelse fått paranoia, vilket han aldrig fick psykiatrisk vård för.
Han har aldrig blivit diagnostiserad för det. Men i efterhand kommer mina slutsatser fram till att han var paranoid och en nutida läkare skulle troligtvis hålla med mig.

Han hörde också en röst och han var som sagt väldigt misstänksam, detta även mot mig.

Jag har dock lämnat allt sådant, för jag kan inte gå omkring och vara bitter på någon människa på denna jord för, att jag har sjukdomen Schizofreni!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum