Jobba eller plugga eller bara slappa

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 6 månader sedan #240023 av
Hej kära viskare!

Jag har ett litet problem.
Det är så att min boendestödjare vill att jag ska antingen plugga eller jobba.
Och jag är väldigt kluven. Det var ca. 5 år sedan jag gick i skolan.
Jag vet inte om man får studera om man har aktivitetsersättning ? (måste prata med min handläggare på fk)

Om jag väljer att jobba så då blir det inom vården eftersom jag är utbildad undersköterska.
Men då är det så att ska jag börja jobba inom vården så måste jag kliva upp tidigt och prestera och det känns jobbigt bara jag tänker på det.

Jag är 27 år och har hela livet framför mig, som en del säger.
Men å andra sidan så vill jag bara slappa eftersom jag inte känner mig så motiverad till att göra något.

Oavsett vad jag väljer så finns det en viss stress.

Det finns alltså 2 alternativ: Jobba eller plugga.
Finns det ett tredje alternativ?: Slappa?
Mer
14 år 6 månader sedan #240026 av Geta
Arbeta eller studera med vilande aktivitetsersättning:
www.forsakringskassan.se/nav/47b ... 92406ef64f
Det är klart att det är skönast och bekvämast att stanna hemma och slappa.
Men jag tror att du får ett väldigt tråkigt liv om du ger upp vid 27 års ålder.
Dessutom så tror jag inte att det är så lätt att få fortsatt sjukersättning
längre om man har minsta arbetsförmåga kvar.
Mer
14 år 6 månader sedan #240030 av Nissegossen
Landstingen bantar, 3 500 jobb skall bort. Studera kan du ju göra, men börja inom vården när undersköterskor på tex Västernorrlands landsting med 33 års tjänst får gå???

www.kvp.se/ekonomi/1.1696779/lan ... rar-jobben
Sorry, jag hittade inte den utförligare artikeln som verkligen visar läget.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 6 månader sedan #240031 av Inwatto
Motivationen att arbeta eller studera ska väl komma från dig och inte din boendestödjare, blir min spontana reaktion. Är du uttråkad och less på att gå och dra, är valet att studera eller jobba enkelt. Har du tung medicinering som har trötthet som biverkan är det inte lika enkelt längre. Är du deprimerad kan du behöva tvinga dig själv till aktiviteter för att komma loss.

När jag var 27 jobbade jag och slet. Att bli sjukpensionerad fanns inte i mitt universum. Dock rasade jag ihop efter att ha jobbat i 10 år. Sjukskrivningen som följde blev till heltids tillsvidare sjukersättning efter ca 3 år. Nu har jag varit hemma och slappat i snart 10 år och trivs mycket bättre med livet än när jag jobbade - så jag är inte den förste att tycka att du ska jobba... Dock är jag glad att jag har jobbat och vet hur det är att ha lite pengar att röra mig med och kollegor och en laganda att vara i. Jobbet hade sina fördelar också.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
14 år 6 månader sedan #240037 av Geta
Det kan vända i ett nafs och många äldre går i pension.
40-talisterna är på väg ut.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 6 månader sedan #240039 av
Som ung kille är man eftertraktad inom vården.