Banklån för husköp

Mer
12 år 10 månader sedan #400300 av Karin
Hej alla viskare!

Jag undrar om någon här vet hur det funkar med möjligheten att få ett banklån för att köpa sig ett litet hus? Jag bor nu i hyreslägenhet, men längtar så förbannat mycket efter en liten stuga som ligger lite avsides, med en tomt-plätt man kan påta i... Kostnaden för min lägenhet är ju lika dyr som det skulle kosta att betala på räntor och amortering på ett hus som ligger nånstans i 500 000 kronorsklassen.

Skulle vara intressant att höra hur ni andra medlemmar här bor. Råd och tips om boende/lån osv tas gärna emot med varm hand!

Kram / Karin
Mer
12 år 10 månader sedan #400305 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Banklån för husköp
Jag och min man flyttade från hyreslägenhet till hus för två år sen. Huset kostade 1,69 millioner (tre mil utanför Stockholm, ute i skogen men med rätt bra kommunikationer, själva huset är litet och inte märkvärdigt på nåt sätt). Vi hade sparat ihop 85 000 kr och lånade resten hos SBAB. Vi amorterar litegrann och betalar av räntor, blir ungefär 9 000 i månaden. Vår lägenhet kostade drygt 5 000 i hyra, så det är ju lite dyrare nu, men eftersom vi är två arbetande personer och inte har några barn så går det bra.

När vi tog lånet så hade jag ingen anställning, utan ett stipendium (300 000 kr att utbetalas över två års tid) från en stiftelse. För att få låna pengarna var jag tvungen att visa intyg från stiftelsen samt ett intyg från prefekten på min institution där han skrev att han skulle anställa mej när stipendiet gick ut. Att min man hade tillsvidare-anställning och får ut c:a 20 000 efter skatt varje månad räckte inte för banken.
Mer
12 år 10 månader sedan #400307 av Geta
Svar från Geta i ämnet Banklån för husköp
Det kommer ju till andra utgifter på ett hus som vatten, uppvärmning,
underhåll, sophämtning och el.
Mer
12 år 10 månader sedan #400308 av Lillan
Svar från Lillan i ämnet Banklån för husköp
Jag har precis köpt ett hus, älskar det (by the way)
Vi har båda tillsvidareanställningar och valde att byta till en mindre lokal bank och hade inga problem att få vårat lån. Som du säger så är det ju bra att du redan vet hur mycket du kan och är berädd att betala på ett lån. Men tro inte alltid på alla uppgifter från bank och försäljare, saker är ofta dyrare än vad som verkligen sägs. (eller jag utgår alltid ifrån det)

Lycka till!
Mer
12 år 10 månader sedan #400406 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Banklån för husköp
Om du har du någon som kan hjälpa dig med husreparationer och husråd tycker jag att du kan satsa på hus. Sedan gäller det ju också att din son är positiv till att bo i hus. Det är dock ganska bekvämt att bo i lägenhet och man vet precis vad kostnaden kommer att bli.
Mer
12 år 10 månader sedan #400422 av sugmundfreud
Svar från sugmundfreud i ämnet Banklån för husköp
Det mesta hänger på vad du har för inkomst. Det varierar mycket från bank till bank. Hör med olika banker! Man kan ansöka om lånelöfte, det är inget avtal utan en koll på hur mycket man kan få låna. Brukar finnas formulär på bankens hemsida.

Den ena kanske på nåder låter dig låna 100 000:- emedan den andra lätt ger dig en halvmiljon. Så olika kan det vara. Vet folk som bytt från Swedbank till Nordea och fått mycket förmånligare lån. För att ge ett exempel.

Jag som har minimipension får inte låna särskilt stora summor, eftersom bostadstillägget inte räknas som inkomst tex.