höra bra är inte bra om man blir paranoid

Mer
18 år 1 månad sedan #34007 av Sofie
På mitt jobb pratar kärringarna mycket skit om varandra - det är allmänt känt av alla normala som icke normala (frågan är vem som egentligen är mest normal på det här dårhuset till sandlåda ???))))

hur som

jag hör bra. Så jag hör vad de säger fast det är en vägg emellan.

Har prövat med öronproppar, har prövat med musik i lurarna.

inget hjälper för jag har paranoid beredskap och är naturligtvis nyfiken på vad de pratar om och har en medfödd känslighet för stämningar, hör alltså på deras röster när de är upprörda över något, och då lyssnar jag ännu mer.

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #34009 av Khujo2001
Jag känner igen den känslan från min praktik, tyckte att de ständigt pratade skit om mej, även om de var i samma rum!! men det e väl bara nojjor..?
Mer
18 år 1 månad sedan #34012 av Sofie
I mitt fall är det mer än bara nojor. Ingen rök utan eld. Jag vet vad det var för konflikt som låg till grund för det som jag råkade höra av deras konversation bakom väggen. Sekreterarna på mitt jobb är så rädda för varandra att de måste tala om allt vad de gör av rädsla för att den andre ska bevaka dig... till och med måste man tala om när man går på toaletten. Kriget är så intrikat att det inte går att beskriva och jag är en del av det men vill ta avstånd, vill inte vara med. Så är det detta med hörseln och lyssna till vad människor bakom väggar säger och visst, det är bara mina gamla nojor som spökar. Det hjälper inte att jag är medveten och har tagit upp ämnet i terapin hur många gånger som helst. Det är svårt att komma ifrån att det faktiskt dessutom är en svår arbetsgrupp. Det är inte mig det är fel på, det är gruppen som skapar dessa stämningar.

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #34013 av Isa-Alise
Jobbigt med skitsnack... försök att inte lyssna på det och försök hålla dig själv utanför det... så slipper du bli en del av det...
Mer
18 år 1 månad sedan #34019 av Sofie
Isa-Alise, jag har försökt. Och jag lyckas ibland att hålla mig utanför och inte lyssna. Behöver tänka att jag har respekt och distans på samma gång till mina kollegor. Men så kommer perioder då jag tappar greppet. Ofta en "viss" period varje månad som återkommer... Det går inte, jag ramlar dit i misstänksamhetstankarna ändå lika förbannat. Jag blir så arg på mig själv.

Det andra är att jag borde ha bytt jobb för länge sedan. Tror inte att det bara är hos mig själv problemet ligger, som är en vanlig tanke annars, det är min sjukdom och så... Jag har rätt att känna det jag gör och reagera på en dålig arbetsmiljö även om jag har en sjukdom.

/Sofie
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34021 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet höra bra är inte bra om man blir paranoid
Det där med skitsnack är tricky...
Tror det var det som utlöste min första psykos faktiskt.
Förösk skaffa dig en bättre arbetsmiljö där det är mer "högt i tak".