Finns det någon schizofren här som har lastbilskörkort/buss?

• Carmen Al Kebab
  • Carmen Al Kebab Profilbild Författare till inlägg
  • Platinamedlem
  • Platinamedlem
Mer
20 jun 2017 21:13 #947274 av Carmen Al Kebab
Finns det någon schizofren här som har lastbilskörkort/busskort?

Vad tycker i så fall transportstyrelsen om det? Funderar själv på att ta det och busskort så jag kan få ganska bra betalt för så lite utbildning... Dessutom är det brist på bussförare och lastbilschaufförer bland annat.

Har bara tänkt jobba som det under tiden som jag studerar till något annat yrke.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
20 jun 2017 22:09 #947293 av Geta
Det fanns en lokförare som senare gjorde en utredning, där det framkom att han hade Aspergers syndrom. Då fick han inte köra lok längre. Efter klagomål fick han jobba som lokförare igen. Jag tror att Schizofreni anses som en allvarligare diagnos. Måendet är ju inte heller stabilt vid schizofreni.

• Carmen Al Kebab
  • Platinamedlem
  • Platinamedlem
Mer
20 jun 2017 22:28 #947301 av Carmen Al Kebab
Vad är det med asperger som är farligt som lokförare?

Mer
20 jun 2017 22:32 #947302 av Geta
Personer med Aspergers är säkert stabilare än personer med schizofreni.

• Carmen Al Kebab
  • Platinamedlem
  • Platinamedlem
Mer
20 jun 2017 22:35 #947303 av Carmen Al Kebab
Varför blev personen med asperger fråntagen sitt jobb som lokförare? Du läste väl hela artikeln?

Mer
20 jun 2017 22:38 #947305 av Geta
De trodde att han inta var att lita på med en sån allvarlig diagnos. Hans barn fick diagnosen Aspergers syndrom. Då bestämde han sig för att också göra utredningen. Tidigare visste han inte om att han hade Aspergers. Arbetsgivaren visste det inte heller. Då var det inga problem att köra lok. Efter diagnosen tvivlade arbetsgivaren på att han var att lita på.

• Carmen Al Kebab
  • Platinamedlem
  • Platinamedlem
Mer
20 jun 2017 22:44 #947307 av Carmen Al Kebab
Konstigt, fattar inte vad som skulle varit negativt med asperger i trafik... Men undantag kommer alltid finnas.

• Nissegossen
  • Nissegossen Profilbild
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Gubben
Mer
20 jun 2017 22:54 #947310 av Nissegossen
Jag har kört lastbil i det dåvarande jobbet, men då räckte det med AB eftersom reglerna gjorde att det var inte olagligt på just det jobbet att inte ha lastbilskörkort. Hade jag jobbat kvar i 3 mån till hade jag automatiskt fått behörighet i körkortet att framföra tung lastbil. Slutade jobbet för att jobbet innebar livsfara för alla i trafiken, jag gråter inga tårar över det. Det var mitt val.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum

Sidan laddades på: 0.580 sekunder