Litar inte på Försäkringskassan längre, hur kommer jag överl

Mer
6 år 8 månader sedan #959665 av Carmen Al Kebab
Litar inte på försäkringskassan längre, hur kommer jag överleva?

Var ganska nyligen som jag blev nekad aktivitetsersättning/sjukersättning pga jag uttalade ambitionen om att arbeta (TROTS att jag inte ens hade ett arbete vid tillfället jag sa det).

Hade inte min pappa kommit mellan där så hade jag hamnat på gatan... Nu har mina varningsklockor börjat ringa kring de allra flesta handläggare på försäkringskassan, de vill förmodligen spara in varenda krona till invandrare och inte vita svenskar... En dag kommer jag säkert stå där utan några pengar alls.

Mitt CV ser inte så jätte bra ut, tveksamt ifall jag får arbete, men även om jag skulle få arbete så kan jag max jobba deltid tror jag... Och om man jobbar deltid kommer man inte särskilt långt, då går bara pengar till bostad & mat... Ska livet se ut så tills jag blir 65/75?
Mer
6 år 8 månader sedan #959667 av Inwatto
Har du inställningen att du vill arbeta, så sparar gärna FK på sjukersättningen, det har du rätt i. Men, klarar du inte att arbeta, så ska du, med läkarintyg, få ta del av försäkringen som sjukersättning är. Du måste försöka arbeta för att veta om du kan det. Så har det varit för många här på Viska har jag sett genom åren.

Du får säkert ångest av att inte veta hur din försörjning ska bli till pensionen. Försök använda den konstruktivt och gör saker. Då minskar den.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 8 månader sedan #959712 av Admin1
Du skapar problem för dig själv genom att prata om att arbeta trots att chanserna är minimala. Du har väl aldrig jobbat tidigare och heller inte slutfört gymnasium. Skaffa via kommunens biståndshandläggare ett Personligt Ombud som sköter kontakten med Försäkringskassan. Av alla med psykossjukdom är chansen att kunna arbeta 10 %.
Mer
6 år 8 månader sedan #959714 av Geta
Du räknar med att leva ett normalt liv trots din psykiska ohälsa med ett välbetalt och avancerat jobb. Glöm det!