Att få stå utanför arbetsmarknaden

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 6 månader sedan #1094628 av Fantasio
Jag "pensionerades", det var inga problem. Arbetade 75% några år, sedan blev jag pensionär på riktigt. Jag och min kontaktperson fyllde i ett papper så var det klart. Försäkringskassan hörde aldrig av sig, jag gick inte på möten och "utvärderades".

Igår läste jag på Facebook om en kvinna som hade minst en diagnos, kan ha varit autism. Arbetsförmedlingen ville inte skriva in henne, de ansåg henne vara för sjuk, men var väl FK som ville att hon skulle jobba. Såna historier har jag hört förr.

Anses schizofreni så handikappande att det räcker att Försäkringskassan ser diagnosen och så blir man pensionerad? Sjuka personer nekas pensionering, hur många är de fallen?
Mer
5 år 6 månader sedan #1094630 av Geta
Ja, schizofreni anses som väldigt handikappande. Ligger bland de tio värsta sjukdomarna.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 6 månader sedan #1094631 av Fantasio
Jag tycker man hör om folk som har diverse krämpor och de ska ut i arbete till varje pris.
Mer
5 år 6 månader sedan #1094633 av Geta
Men jag har inte hört att schizofrena ska ut i arbete till varje pris.
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1094636 av Nissegossen
Fantasio

går läste jag på Facebook om en kvinna som hade minst en diagnos, kan ha varit autism. Arbetsförmedlingen ville inte skriva in henne, de ansåg henne vara för sjuk, men var väl FK som ville att hon skulle jobba. Såna historier har jag hört förr.
Den läkare man har måste i intyget skriva detaljerat beskriva patienten annars kan patienten inte sjukskrivas och få Ersättning fån FK det måste vara enligt de regler FK har. För några år sedan ställde nya krav föll de inte läkaren exakt reglerna blev patienten bli utan medel från FK

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Nissegossen.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 6 månader sedan #1094637 av Fantasio
Innebär det att läkaren hade kontakt med Försäkringskassan bakom min rygg? Geta och du har sagt att ni lättvindigt blev pensionerade, är det hårdare idag?