Får någon kommunalt bostadstillägg också?

Mer
5 år 2 månader sedan #1126809 av Admin1
Kommunalt bostadstillägg för personer med funktionsnedsättning, KBF, är ett komplement till de bostadsbidrag och bostadstillägg som försäkringskassan och pensionsmyndigheten handlägger.

Vad krävs?

För att du ska kunna få KBF krävs att du har en varaktig fysisk eller psykisk funktionsnedsättning. Funktionsnedsättningen ska medföra betydande svårigheter i ditt dagliga liv. Du ska också ha behov av ett särskilt anpassat boende på grund av din funktionsnedsättning. Det kan innebära att din bostad behöver ha en viss storlek vilket gör att bostaden blir dyrare än normalt.

Bidraget är inkomstrelaterat och din ansökan måste förnyas varje år.

goteborg.se/wps/portal/start/funktionsne...2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Mer
5 år 2 månader sedan #1126885 av Cider
Har fått intrycket av att gode/goda män/kvinnor är bra på att ansöka om detta åt sina klienter. "Kan innebära" uppmärksammade jag. Det behöver alltså inte handla om ett behov av en större bostadsyta?
Mer
5 år 2 månader sedan #1126947 av Admin1
De som bor på gruppboende borde kunna få kommunalt bostadstillägg, därför bostadsytan är högre där för gemensamhetslokaler räknas in i bostadsytan.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127046 av Cider
Kan man få det kommunala bostadstillägget om man bor i annan form av boende t ex trapphusboende, stödboende, servicelägenhet för människor med psykiska funktionsnedsättningar där inga gemenskapsutrymmen finns?
Har tillägget ngn åldersgräns? Är boendetillägg samma sak som detta tillägg?

Bodde själv i en vanligt lght som hade koppling till ett stödboende ett tag. Det var en insats jag fick genom socialtjänstlagen. Men hyran var låg från början och anpassad efter min låga inkomst så jag hade inte behov av ngt bidrag.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127061 av Amandara
Hur går det för dig Nissegossen med lägenheten?